لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

جدال موزه‌ها میان مصر و بریتانیا


مصر خواستار بازگرداندن «حجر رشید» از موزه بریتانیا به «موزه مصر» شد. روزنامه مصری «الاهرام» ضمن انتشار این خبر یادآوری می‌کند که این سنگ ۲۰۰ سال است که به بریتانیا منتقل شده است.

«حجر رشید» که بر آن نوشته‌هایی به سه خط باستانی از جمله «هیروکلیف» نقش بسته و از سال ۱۹۶ پیش از میلاد به جامانده، در جریان رویدادهای داخلی در آن زمان از شهر «منف» یا «ممفیس» پایتخت مصر باستان به «دلتای نیل» در شمال این کشور انتقال داده شد و سپس در سال ۱۷۹۹ توسط سربازان ناپلئون کشف شد. این سنگ با شکست ارتش ناپلئون در مصر در سال ۱۸۰۱ به دست نیروهای بریتانیایی افتاد و از آنجا به بریتانیا فرستاده شد.

«الاهرام» می‌نویسد طارق توفیق مدیر اجرایی طرح «موزه بزرگ مصر» می‌گوید برای بازگرداندن «حجر رشید» به مصر تا کنون مذاکرات بسیاری میان مسئولان مصری و بریتانیایی انجام شده اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم. او می‌افزاید، با این همه شاید بتوان در آینده به نتیجه‌ای رسید تا هر دو موزه از طریق همکاری این مسئله را حل کنند.

مورخ فرانسوی: حقیقت را در مورد جنگ الجزائر بگویید

به دستور امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه، سفارت فرانسه در الجزائر تسهیلات بیشتری برای دادن ویزا به شهروندان الجزائری ایجاد می‌کند. روزنامه الجزائری «الخبر» با انتشار این خبر می‌افزاید، این تسهیلات، بیشتر شامل روزنامه‌نگاران، نویسندگان و بازرگانان الجزائری خواهد بود. آنگونه که «الخبر» و دیگر منابع خبری الجزائر می‌گویند تا کنون گرفتن ویزای فرانسه برای شهروندان الجزائر چندان ساده نبوده است.

«الخبر» در گزارشی دیگر اظهارات ژیل مونسرون مورخ فرانسوی را نقل کرده که می‌گوید فرانسه درباره آنچه در جریان اشغال الجزائر انجام داده، حقیقت را نمی‌گوید. این مورخ فرانسوی می‌افزاید هرچند امانوئل مکرون تا اندازه‌ای به خطاکاری فرانسه در جریان جنگ استقلال الجزائر (۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲) اعتراف می‌کند اما او هم مانند سلف خود «فرانسوا اولاند» تا به آخر نمی‌رود و نمی‌گوید که فرانسه به ویژه در سال ۱۹۵۷ در الجزائر چه کرده است. او می‌افزاید، فرانسه مسئولیت دارد که همه حقیقت را در مورد آنچه که در الجزائر انجام داده، بگوید.

این مورخ فرانسوی به طور نمونه به قتل «موریس اودن» اشاره می‌کند و از رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواهد که وقتی درباره جنگ الجزائر سخن می‌گوید تا انتها برود و در مورد قتل این ریاضی‌دان فرانسوی در زیر شکنجه نیروهای فرانسه در الجزائر همه حقیقت را بگوید.

موریس اودن که به عضو حزب کمونیست الجزائر در آمده بود در ۱۱ ژوئن ۱۹۵۷ توسط نیروهای فرانسه بازداشت شد و در ۲۴ ژوئن همان سال ارتش فرانسه در الجزائر اعلام کرد که او از زندان گریخته است. پس از این تاریخ، موریس اودن هرگز پیدا نشد.

در سال ۱۹۶۲ در فرانسه دادگاهی برای رسیدگی به این موضوع برپا شد اما به روشن شدن سرنوشت موریس اودن منجر نشد. مردم الجزائر او را مظهر مبارزه علیه نیروهای فرانسوی در جنگ استقلال الجزائر می‌دانند.

کشورهای عرب و خسارت ۹۰۰ میلیارد دلاری جنگ

«همایش عربی برای رشد و محیط زیست» گزارشی در مورد رشد اقتصادی کشورهای عرب منتشر کرده که در بسیاری از نشریات کشورهای عرب از جمله روزنامه اردنی «الغد» نیز بازتاب یافته است. بر اساس این گزارش، کشورهای عرب برای رشد اقتصادی خود با میانگینی مطلوب، در مجموع به ۲۳۰ میلیارد دلار در سال نیاز دارند. این گزارش می‌افزاید در اثر جنگ‌هایی که از سال ۲۰۱۱ کشورهای عرب را درگیر ساخته، تا کنون این کشورها مجموعاً حدود ۹۰۰ میلیارد دلار خسارت دیده‌اند.

«الغد» می‌نویسد، برای رسیدن به هدف اعلام شده در گزارش مذکور، کشورهای عرب از جمله اردن باید به اصلاحات اقتصادی به ویژه در مورد شیوه‌های مالیاتی دست بزنند. این روزنامه شفافیت اقتصادی در کشورهای عرب را از جمله دیگر موارد لازم در این کشورها دانسته است.

«الغد» می‌افزاید، در گزارش این همایش، تشریح شده که چگونه کشورهای عرب در صورت داشتن ثبات سیاسی، از میان رفتن جنگ‌های کنونی، برخورداری از شفافیت مالی با همراهی دولت‌ها و بخش خصوصی می‌توانند تا سال ۲۰۳۰ به چرخش اقتصادی نسبتاً سالمی دست یابند.

در این گزارش آمده است که بسیاری از کشور های عرب برای رشد خود نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خارجی هستند. لزوم توجه به سلامت محیط زیست در کشور های عرب از موارد دیگرِ تأکیدشده در این گزارش است.

عراق ۹۰ میلیارد دلار غرامت جنگی می‌پردازد

عراق همچنان بابت اشغال کویت به این کشور خسارت می‌پردازد. به نوشته روزنامه کویتی «الوطن» در پنجاه و هشتمین نشست کمیته ویژه سازمان ملل متحد که به شکایات کویت در این زمینه رسیدگی می‌کند، بر لزوم پرداخت همه غرامت از سوی عراق به کویت تأکید شده است.

پیشتر توسط این کمیته، مبلغ خسارت مورد پرداخت ۹۰ میلیارد دلار بر آورد شده است. ۱۴.۷ میلیارد دلار از این مبلغ بابت خسارت‌های وارد آمده به چاه‌ها و دیگر تأسیسات نفتی کویت در جریان اشغال این کشور توسط عراق است.

«خالد المضف» نماینده کویت در کمیته مربوطه سازمان ملل می‌گوید، تا کنون طی سه مرحله، بخش عمده غرامت تعیین‌شده پرداخت شده اما هنوز عراق ۴.۴ میلیارد دلار بدهکارست. از مبلغ یاد شده مبالغی نیز به کسانی پرداخت می‌شود که در اثر اشغال کویت، خانه یا محل کسب و کار آنها نیز آسیب و خسارت دیده است.

XS
SM
MD
LG