لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

وزیر خارجه استرالیا: با ظریف درباره شهروندان بازداشت‌شده در ایران صحبت کردم


ماریز پین، وزیر خارجه استرالیا، می‌گوید هفته گذشته در بنگلادش با محمدجواد ظریف گفت‌وگو کرده است
ماریز پین، وزیر خارجه استرالیا، می‌گوید هفته گذشته در بنگلادش با محمدجواد ظریف گفت‌وگو کرده است

ماریز پین، وزیر خارجه استرالیا، با اشاره به گفت‌وگوهایی که اخیرا با همتای ایرانی‌اش داشته، گفته است تلاش‌ها برای آزادی سه شهروند این کشور که در ایران بازداشت شده‌اند ادامه دارد.

خانم پین روز جمعه، ۲۲ شهریور، در سنای استرالیا گفت، هفته گذشته در بنگلادش با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، درباره بازداشت سه شهروند استرالیایی در ایران گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه استرالیا به جزئیات بیشتری از مفاد گفت‌وگوهایش با وزیر خارجه جمهوری اسلامی اشاره نکرد و فقط گفت: «دولت تلاش‌هایی کرده است تا اطمینان یابد با آنها رفتاری عادلانه، انسانی و مطابق با هنجارهای بین‌المللی صورت می‌گیرد».

وزارت خارجه استرالیا چند روز پیش تایید کرد که دو تن از شهروندانش، زوجی به نام مارک فیرکین و جولی کینگ، در ایران بازداشت شده‌اند.

آن‌ طور که از حساب‌های کاربری این دو نفر در شبکه‌های اجتماعی برمی‌آید آنها دو سال پیش راهی سفر دور دنیا شده و گزارش‌ها و تصاویری از کشورهای مختلف را منتشر می‌کردند.

بنابر برخی گزارش‌ها، این زوج به همراه دوستشان در حوالی جاجرود در اطراف تهران از سوی سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند.

رسانه‌های استرالیا فرد سومی را که بازداشت شده است یک شهروند بریتانیایی‌استرالیایی معرفی کرده‌اند اما دولت استرالیا واکنشی به این خبر نشان نداده است.

بنابر همین گزارش‌ها، این سه تن بیش از دو ماه پیش در ایران بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر میمنت حسینی چاوشی، استاد جمعیت‌شناسی که در دانشگاه ملبورن استرالیا تدریس می‌کرد، نیز سال گذشته مدتی در تهران در بازداشت بود و به نوشته نشریه تایمز، چاپ لندن، به ده سال حبس محکوم شده است.

از سه شهروند استرالیایی که بتازگی در ایران بازداشت شده‌اند دو تن از آنها دارای تابعیت بریتانیا نیز هستند.

وزارت خارجه بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که دومینیک راب، وزیر خارجه این کشور، در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی «نگرانی جدی خود را از شمار دوتابعیتی‌های بازداشت‌شده در ایران و وضعیت آنها» به وی ابلاغ کرده است.

به نوشته نشریه تایمز، هر سه شهروند استرالیایی در حال حاضر در زندان اوین «محل حبس نازنین زاغری، دیگر شهروند ایرانی‌بریتانیایی» زندانی هستند.

دولت استرالیا روز چهارشنبه «به دلیل خطر بازداشت خودسرانه‌ای که اتباع خارجی از جمله استرالیایی‌ها با آن روبه‌رو هستند» توصیه‌های مسافرتی به شهروندانش را تغییر داد و از آنها خواست این موارد را پیش از سفر به ایران مد نظر قرار دهند.

شبکه ای‌بی‌سی استرالیا نیز روز پنج‌شنبه گزارش داده بود نخست وزیر این کشور با اشاره به اینکه «توضیح عمومی مسائل می‌تواند آسیب‌رسان باشد» گفته است دولت به دقت به روند مسائل ادامه می‌دهد و با مقام‌های رسمی ذی‌ربط در حال رایزنی است.

منابع: رویترز، تایمز، سیدنی مورنینگ هرالد و رادیو فردا /ج
XS
SM
MD
LG