لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

نخست وزیر استرالیا: به ائتلاف آمریکا برای حفاظت از کشتی‌ها در خليج فارس می‌پیوندیم


اسکات موریسون
اسکات موریسون

نخست‌وزیر استرالیا چهارشنبه ۲۹ مرداد اعلام کرد که این کشور به ائتلاف نظامی آمریکا برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در خلیج فارس می‌پیوندد.

اسکات موریسون گفته است، دولت استرالیا مدتی است که به دلیل این که ایران کشتیرانی بین المللی را هدف قرار می‌دهد، نگران امنیت تنگه هرمز است.

نخست وزیر استرالیا اضافه کرده است: این اقدام بی‌ثبات کننده تهدیدی علیه منافع استرالیا در منطقه و به ویژه منافع پایدار ما در امنیت خطوط دریایی جهانی است.

وی اضافه کرده است: ۱۵ تا ۱۶ درصد نفت خام و بین ۲۵ تا ۳۵ درصد محصولات نفتی تصفیه شده مورد نیاز استرالیا از تنگه هرمز عبور می‌کند.

نخست وزیر استرالیا تصریح کرده است: بنابراین این یک تهدید بالقوه برای اقتصاد ما است.

آقای موریسون در ادامه با اشاره به این که استرالیا از اجرای قوانین جهانی درباره آزادی ناوبری قاطعانه حمایت می‌کند، گفته است: سهم ما در این ائتلاف به لحاظ میزان و مدت محدود خواهد بود.

نخست وزیر استرالیا می‌گوید این کشور یک هوایپمای نظامی پی-۸ پوسایدون٬ با کاربری گشت دریایی، شناسایی، اخطار هوایی و پشتیبانی جنگ الکترونیک به همراه پرسنل تا قبل از پایان سال ۲۰۱۹ در منطقه مستقر خواهد کرد.

طبق این گزارش قرار است یک ناوچه استرالیایی هم به مدت شش ماه در سال ۲۰۲۰ در منطقه حضور داشته باشد.

در پی اقدام ماه گذشته ایران در توقیف نفتکشی با پرچم بریتانیا در آب‌های منطقه، اندکی پس از توقیف نفتکش عظیم حامل نفت ایران در جبل‌الطارق، آمریکا طرح تشکیل ائتلاف برای رفت‌وآمد امن کشتی‌ها در خلیج فارس و آبراه هرمز را مطرح کرد.

وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته گفته بود٬ واشینگتن از ۶۰ کشور برای پیوستن به ائتلاف دعوت کرده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا همچنین روز سه شنبه در شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به این که ایالات متحده تلاشی را برای حفاظت از امنیت دریانوردی در تنگه هرمز شروع کرده، از دیگر کشورها خواست که همانند بریتانیا و بحرین به این ائتلاف بپیوندند.

بریتانیا که پس از توقیف یکی از نفتکش‌های آن کشور توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران چند ناو جنگی به منطقه اعزام کرده است حدود دو هفته پیش اعلام کرد به این ماموریت خواهد پیوست.

ولی سایر کشورهای اروپایی نگران از ضربه زدن به تلاش‌های جاری برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران تاکنون به این ماموریت نپیوسته‌اند.

بحرین که میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست ماه گذشته اعلام کرد در همکاری با آمریکا در ماه اکتبر یک کنفرانس بین‌المللی «درمورد امنیت کشتیرانی و هوانوردی» برگزار خواهد کرد.

ایران از ماه گذشته سه نفتکش را در تنگه استراتژیک هرمز توقيف کرده که یکی از آنها با پرچم بریتانیا تردد می‌کرد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه ، رویترز و رادیو فردا، خ/ت
XS
SM
MD
LG