لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

واکنش روحانی به طرح‌ ائتلاف برای امنیت خلیج فارس و مشارکت اسرائیل: «پوچ»


روحانی در جلسه هیئت دولت
روحانی در جلسه هیئت دولت

رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه طرح ایجاد ائتلاف‌های نظامی جدید در منطقه را «ظاهری و غیرعملی» و گزارش‌ها درباره حضور اسرائیل برای تامین «امنیت منطقه» را «پوچ» خواند.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، حسن روحانی روز چهارشنبه، ۲۳ مرداد، در جلسه هیئت دولت گفت: «برای امنیت و ثبات در خلیج فارس نیازی به نیروهای خارجی وجود ندارد.»

وی تاکید کرد که کشورهای منطقه «با وحدت، انسجام و گفت‌وگو می‌توانند امنیت خود را حفظ کنند و بدون تردید ادعاها و اقدامات آمریکا هیچ سودی برای آنها ندارد».

آقای روحانی همچنین گفت که «شعارها» درباره ایجاد «ائتلاف جدید» در منطقه خلیج فارس و دریای عمان «ظاهری و غیرعملی» است.

وی در عین حال اضافه کرد: «بی‌تردید هر مقدار از این شعارها هم عملی شود، کمکی به امنیت منطقه نخواهد کرد.»

در پی اقدام ماه گذشته ایران در توقیف نفتکشی با پرچم بریتانیا در آب‌های منطقه، اندکی پس از توقیف نفتکش عظیم حامل نفت ایران در جبل‌الطارق، آمریکا طرح تشکیل ائتلاف برای رفت‌وآمد امن کشتی‌ها در خلیج فارس و آبراه هرمز را مطرح کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته گفت واشینگتن از ۶۰ کشور برای پیوستن به ائتلاف دعوت کرده است.

تاکنون بریتانیا رسما اعلام کرده است که آماده پیوستن به ائتلاف به رهبری آمریکا در خلیج فارس است. آلمان اما این پیشنهاد را رد کرده است.

رئیس‌ جمهور ایران روز چهارشنبه همچنین سخنان مقامات اسرائیل درباره حضور این کشور در تامین امنیت خلیج‌فارس را «پوچ» خواند.

وی اضافه کرد: «پاسخ به این ادعاها روشن است، اسرائیلی‌ها اگر می‌توانند همان جایی که هستند امنیت خود را حفظ کنند.»

آقای روحانی ادامه داد: «نباید کسی به دام چنین حرف‌ها و ادعاهایی بیفتد که پایان آن برای همه روشن است.»

اسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائیل، سه‌شنبه گذشته در نشست کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشورش، ضمن تاکید بر گام‌های آشکار کردن مناسبات اسرائیل با امیرنشین‌های خلیج فارس، گفت اسرائیل بخشی از ائتلاف تامین امنیت آبراه منطقه در برابر «تهدیدهای ایران» است.

مقامات ارشد دولت و فرماندهان نظامی ایران به این اظهارات وزیر خارجه اسرائیل واکنش تندی نشان داده و از جمله تاکید کردند که حضور اسرائیل در خلیج فارس و نزدیکی آبراه هرمز «عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت».

منابع: خبرگزاری ایرنا، رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG