لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

هشدار درباره شیوع ویروس کرونا در آمریکا؛ شمار مبتلایان در کره جنوبی، ایتالیا و ایران


ضد عفونی مترو تهران در روز سه شنبه.
ضد عفونی مترو تهران در روز سه شنبه.

مقام‌های بهداشتی آمریکا روز سه شنبه ۶ اسفند هشدار داده‌اند که شیوع ویروس کرونا در این کشور اجتناب ناپذیر است. در همین حال شمار مبتلایان به این ویروس در کره جنوبی به بیش از یک هزار نفر رسید. در ایران هم شمار تلفات این بیماری ۱۵ نفر اعلام شده است.

دکتر نانسی مسینایر، از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا به خبرنگاران گفته است: دیگر مساله این که نیست که آیا این ویروس شیوع پیدا می‌کند یا نه. بلکه پرسش این است که چه زمانی و در چه ابعادی شیوع پیدا خواهد کرد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا از مردم این کشور خواسته است خود را برای مقابله با این ویروس آماده کنند.

در همین حال، کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه اعلام کرد که تاکنون ۹۵ نفر در ایران به طور قطعی به کرونا مبتلا شده و ۱۵ نفر فوت کرده‌اند.

محمود صادقی، نماینده مجلس تهران و ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. در همین حال مجتبی فاضلی، مسئول مالی دفتر آیت الله موسی شبیری زنجانی مرجع تقلید شیعه، بر اثر کرونا فوت شده است.

رسانه‌های ایران می‌گویند، نتیجه تست آیت‌الله موسی شیبری زنجانی منفی بوده است.

هنوز نتیجه تست علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی اعلام نشده است.

در همین زمینه، کره جنوبی اعلام کرده است با تایید ۱۶۹ مورد جدید، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در این کشور به یک هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

ویروس کرونا همچنین ۱۱ نفر را در ایتالیا به کام مرگ کشانده است. شمار مبتلایان به این ویروس در این کشور ۳۲۲ نفر اعلام شده است.

اتریش، سوئیس و کرواسی نیز از ابتلای نخستین موارد ویروس کرونا در کشورهای خود خبر داده‌اند.

تحقیق متخصصان کانادایی درباره ایران

نتیجه اولیه یک تحقیق متخصصان کانادایی نشان می‌دهد تعداد افرادی که در ایران به ویروس کرونا یا «کووید ۱۹»، مبتلا شده‌اند بسیار بیشتر از رقمی است که نهادهای رسمی این کشور اعلام کرده‌اند.

روزنامه کانادایی «استار» نوشته است، این محققان معتقدند که بیش از ۱۸ هزار نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و این رقم ۲۰۰ برابر بیشتر از تعدادی است که نهادهای دولتی ایران گزارش داده‌اند.

ایزاک بوگوچ، متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه تورنتو و یکی از نویسندگان این تحقیق گفته است: ابعاد شیوع این ویروس نه تنها مایه نگرانی مردم ایران است، بلکه برای همه کانادایی ها و هرکسی بر روی کره زمین نگران کننده است.

این متخصص بیماری های عفونی بیمارستان تورنتو همچنین تاکید کرده است که «ما چنان به هم پیوسته‌ایم که این دیگر تنها مشکل ایرانی‌ها نیست.»

به نوشته «استار» در این تحقیق٬ متخصصان بیماری‌های عفونی و ریاضی‌دانان همکاری داشته‌اند. این مقاله هنوز به طور رسمی منتشر نشده و مورد آزمون و تایید دیگر متخصصان قرار نگرفته است، ولی وب سایت «میدریکسیو» بخشی‌هایی از این تحقیق را منتشر کرده است.

طبق این گزارش، این محققان می‌گویند، برآورد انجام شده در خصوص افراد مبتلا به ویروس کرونا در ایران بر مبنای تعداد افراد مبتلا به این ویروس است که از ایران به دیگر کشورها سفر کرده‌اند.

محققان کانادایی در خصوص پنهانکاری احتمالی مقام‌های ایران در مورد تعداد واقعی مبتلایان به این ویروس، ابراز نگرانی کرده‌اند.

پنجشنبه گذشته در استان بریتیش کلمبیا در کانادا اعلام شد که یک مبتلا به ویروس کرونا در این منطقه شناسایی شده است که اخیرا به ایران سفر کرده است.

شیوع کرونا در بحرین

شبکه الجزیره می‌گوید، به دنبال شیوع ویروس کرونا در بحرین از طریق کسانی که به ایران سفر کرده‌اند، خطوط هواپیمایی امارات متحده عربی سه‌شنبه اعلام کرد، کلیه پروازهای خود به ایران را متوقف می‌کند.

وزارت بهداشت بحرین تعداد مبتلایان ویروس کرونا را ۲۳ نفر اعلام کرده و گفته است، شش نفر از مبتلایان شهروند عربستان سعودی هستند.

طبق این گزارش ۹ نفر از این افراد از ایران به دبی رفته و سپس به بحرین سفر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG