لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

چارلز سوم رسماً به عنوان پادشاه بریتانیا معرفی شد


چارلز سوم، همسر و ولیعهدش در مراسم رسمی معرفی به عنوان پادشاه بریتانیا
چارلز سوم، همسر و ولیعهدش در مراسم رسمی معرفی به عنوان پادشاه بریتانیا

کمتر از ۴۸ ساعت پس از درگذشت ملکه الیزابت دوم، پسر بزرگ او که از این پس با عنوان «چارلز سوم» نامیده می‌شود، طی مراسمی در لندن رسماً پادشاه بریتانیا معرفی شد. چارلز سوم ۷۳ ساله، پیشتر در دوران سلطنت ملکه الیزابت دوم، شاهزاده ولز بود.

شورای جلوس بریتانیا که وظیفه انتقال سلطنت را به پادشاه یا ملکه جدید برعهده دارد، صبح روز شنبه ۱۹ شهریور در کاخ سنت جیمز تشکیل جلسه داد و این جلسه برای اولین بار به صورت زنده از تلویزیون پخش شد.

شورای جلوس متشکل از مقام‌های حکومتی، دولتی، شهری، اصناف، کلیسای بریتانیا و همچنین نمایندگان کشورهای مشترک‌المنافع است.

مرراسم رسمی معرفی چارلز سوم به عنوان پادشاه بریتانا در بالکن کاخ سنت جیمز
مرراسم رسمی معرفی چارلز سوم به عنوان پادشاه بریتانا در بالکن کاخ سنت جیمز

کاخ سنت جیمز در چند قدیمی کاخ باکینگهام، مقر رسمی سلطنت بریتانیا به شمار می‌رود.

در این جلسه که سران سابق دولت بریتانیا، جان میجر، تونی بلر، گوردون براون، دیوید کامرون، ترزا می و بوریس جانسون نیز حضور داشتند، اسناد مربوط به پادشاهی چارلز سوم امضا شد.

چارلز سوم پیش از آن که سوگند پادشاهی خود را یاد کند، خطاب به حضار سخنرانی کرد.

او گفت: «در انجام این وظیفه سنگین که بر عهده من گذاشته شده، و از این پس بقیه زندگی‌ام را به آن اختصاص می‌دهم، از خداوند متعال راهنمایی و کمک می‌خواهم».

حضور نخست‌وزیران پیشین بریتانیا در مراسم معرفی پادشاه
حضور نخست‌وزیران پیشین بریتانیا در مراسم معرفی پادشاه

پادشاه جدید بریتانیا با وعده پیروی از الگوی «الهام‌بخش» مادرش، افزود: «من عمیقاً از این میراث و وظایف و مسئولیت‌های سنگینی که برعهده من است، آگاه هستم».

پس از پایان جلسه شورای جلوس، اعلامیه‌ای که در آن پادشاه جدید بریتانیا معرفی می‌شود، قرائت شد. این اعلامیه همچنین در پایتخت‌های سه کشور دیگر تشکیل‌دهنده بریتانیا قرائت می‌شود.

هنوز تاریخ تاجگذاری پادشاه جدید بریتانیا مشخص نیست. مادر چارلز سوم، ملکه الیزابت دوم با فاصله‌ای ۱۶ ماهه پس از رسیدن به سلطنت، مراسم تاجگذاری خود را برگزار کرد.

چارلز سوم شامگاه جمعه ۱۸ شهریور، در اولین نطق تلویزیونی خود از «احساس اندوه عمیق» از درگذشت مادرش، ملکه الیزابت دوم سخن گفت و عهد کرد که به عنوان جانشین او، به بریتانیا و ممالک مشترک‌المنافع خدمت مادام‌العمر بکند.

ملکه الیزبت دوم پنجشنبه ۱۷ شهریور پس از بیش از هفتاد سال سلطنت، در ۹۶ سالگی در قلعه بالمورال در اسکاتلند درگذشت.

او اکتبر پارسال یک شب در بیمارستان بستری شد و از آن به بعد بسیاری از وظایف خود را به نزدیکانش، خصوصاً شاهزاده چارلز سپرده بود.

با وجود پیام‌های تسلیت مقام‌های جهان از جمله ولادیمیر پوتین، هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی درگذشت ملکه الیزابت را رسماً تسلیت نگفته‌اند.

در بهمن ماه ۱۳۸۲، زمانی که چارلز سوم پادشاه بریتانیا ولیعهد این کشور بود، او برای بازدید از مناطق زلزله‌زده بم و دیدار با زلزله‌زدگان به ایران رفت.

این اولین و آخرین سفر یک مقام ارشد خاندان سلطنتی بریتانیا به ایران در زمان حکومت جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG