لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۹

اظهارات ضد و نقیض درباره قرارداد کشتی‌های چینی‌‌ برای صید در ایران


ساعاتی پس از اظهارات معاون سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر قرارداد رسمی اجاره بلند مدت برای ماهی‌گیری کشتی‌های چینی در آب‌های ایران، یک معاون دیگر این سازمان اعلام کرد که این کشتی‌ها «تحت اجاره شرکت‌های ایرانی هستند».

محمدعلی حسن‌زاده، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، روز شنبه ۲۷ مرداد در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته بود که کشتی‌های چینی با عقد اجاره بلندمدت اجازه صید در عمق عمق ۲۰۰ متری آب‌های ایران را دارند.

وی اما در مصاحبه خود به مدت این قرارداد اشاره نکرده و جزئیات بیشتری درباره آن بیان نکرده است.

در واکنش به این سخنان بهرام پارسایی، نماینده شیراز در مجلس، در توئیتر خود نوشت: «چشم‌انتظار رسیدن توافقنامه خزر به مجلس بودیم که خبر رسید سهم ایران از دریای عمان هم به صیادان چینی اجاره داده شده، آن هم بلندمدت».

وی تاکید کرد: «نمی‌دانم سوگوار قانون اساسی باشم که اصول ۷۷ و ۷۸ آن به سخره گرفته شده یا شرمسار صیادانی که با تور خالی از ماهی و سفره‌ خالی از نان، شرمنده خانواده شده‌اند».

اما ساعاتی پس از انتشار سخنان آقای حسن‌زاده، هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت که شناورهای چینی «تحت اجاره شرکت‌های ایرانی هستند».

به گفته آقای حق‌شناس، این شناورها یک گونه ماهی به نام «فانوس ماهیان» را صید می‌کنند که «خوراکی نیست و برای پودر در صنعت دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد».

وی همچنین گفت که شناورهای چینی «خارج از ۱۲ مایل از آب‌های تحت حاکمیت ایران» و «در عمق حداقل ۲۰۰ متر» این ماهی را صید می‌کنند.

آقای حق‌شناس پیش از این نیز گزارش‌ها درباره فعالیت کشتی‌های چینی آب‌های جنوبی ایران را تکذیب کرده و گفته بود که «هیچ کشتی ماهی‌گیری چینی در آب‌های خلیج فارس وجود ندارد».

با این حال احمد مرادی، نماینده بندرعباس در مجلس، در آخرین روز تیر ماه گفته بود که «کشتی‌های چینی با مجهزترین امکانات به جان صیادان سنتی افتاده‌اند و مدام به دروغ به مردم می‌گویند چنین کشتی‌هایی وجود ندارد».

اما از سویی مختار آخوندی، معاون ســازمان شیلات، اعلام کرده بود که برخی شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های چینی در صید «مشارکت دارند که ۵۱ درصد مالکیت براي ایرانیان و ۴۹ درصد آن براي چینی‌هاست».

در سال‌های گذشته نیز موضوع ماهی‌گیری کشتی‌های خارجی در آب‌های ایران مطرح بوده است و از جمله محسنعلی گلشنی، سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان، در سال ۹۴ گفته بود که صید ترال (انبوه) «باید در خارج از محدوده ۲۵ مایلی سواحل دریای عمان انجام شود».

منبع: خبرگزاری تسنیم، توئیتر وب سایت روزآروز و رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG