لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۳

فرودگاه دمشق، دو روز پس از حمله اسرائیل، همچنان عملیاتی نیست


تصویر ماهواره از تأسیسات و باند پروازی فرودگاه دمشق پس از حمله روز جمعه
تصویر ماهواره از تأسیسات و باند پروازی فرودگاه دمشق پس از حمله روز جمعه

دو روز پس از حمله هوایی غیرمعمول منتسب به اسرائیل در دمشق، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که فرودگاه بین‌المللی پایتخت سوریه، روز یک‌شنبه ۲۲ خرداد، همچنان بسته است و هیچ پروازی در آن انجام نمی‌شود.

بر اساس تصاویری که شرکت ماهواره‌ای اسرائیلی ایمج‌ست اینترنشنال، در پی حمله بامداد جمعه ۲۰ خرداد به فرودگاه دمشق، منتشر کرده، شماری از سالن‌های ترمینال‌ شماره یک در این فرودگاه منهدم شده و شش باند پروازی آن خسارات سنگینی دیده است.

روزنامه یدیعوت آخرونوت روز شنبه ۲۱خرداد، نوشت که مقامات ایرانی و متحدان آن‌ها در ارتباطات خود با سوریه از سالن‌های یادشده در فرودگاه دمشق استفاده می‌کردند و هواپیماهای حامل «تجهیزات نظامی ایرانی» از طریق باندهای این فرودگاه به سوریه می‌رسید.

به نوشته یدیعوت آخرونوت، با این نوع حمله نشان داده شده که اسرائیل در تقابل با تثبیت نظامی ایران و حزب‌الله در سوریه، «دیگر به ضربه زدن به نقاط مشخصی اکتفا نمی‌کند».

شبکه کان اسرائیل نیز روز یک‌شنبه ۲۲ خرداد، گزارش داد که حمله هوایی با هدف دادن این هشدار به رهبری سوریه بود که در صورت ادامه مراودات با ایران، از این به بعد، اهداف دیگری مانند فرودگاه غیرنظامی این کشور آماج حمله قرار خواهد گرفت.

روعی شارون، گزارشگر نظامی شبکه کان، افزوده است که پروازهای مسافربری تهران- دمشق «پوششی» برای نقل و انتقالات محموله و نفرات نظامی برای سوریه است.

به گفته شبکه کان، ارتش اسرائیل ارزیابی می‌کند که نه تنها پروازهای مسافربری تهران-دمشق حامل «محموله‌های نظامی» برای متحدان ایران در منطقه است، بلکه ایران از برخی پروازهای مسافربری از مبدأ اروپا به سوریه نیز با هدف مشابه استفاده می‌کند. این شبکه توضیح بیشتری در این باره نداده است.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، که از بریتانیا تحولات داخلی سوریه را رصد و گزارش می‌کند، ارزیابی کرده که هدف از حمله روز جمعه، «انبارهای شبه‌نظامیان» متحد ایران در فرودگاه دمشق بوده است.

با وجود صدها حمله هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه در یک دهه اخیر، از جمله حمله سنگین بهار سال ۱۳۹۷ به فرودگاه تی‌فور در استان حمص، انهدام ترمینال‌های مسافربری عادی در فرودگاه بین‌المللی دمشق تا حال سابقه نداشته است.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، این حمله از طریق شلیک موشک از بخشی از ارتفاعات جولان که در دست اسرائیل است، انجام شد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، در روزهای گذشته گفته است که کشورش سیاست مقابله با ایران را «وارد مرحله تازه‌ای کرده است». رسانه‌های این کشور نوع حمله اخیر منتسب به این کشور در سوریه را در راستای سیاست اعلام شده از سوی نفتالی بنت ارزیابی کرده‌اند.

رسانه‌های سوریه تأیید کرده‌اند که از بعد از حمله هوایی روز جمعه، پروازهایی که قرار بود در دمشق فرود آید، به فرودگاه حلب، در شمال سوریه، منتقل شده و نشست و برخاست پروازها از دمشق، تا اطلاع بعدی متوقف است.

سوریه حمله صورت گرفته را «وحشیانه» نامیده و گفته است که عملیات تعمیر فرودگاه در جریان است و پس از پایان بازسازی، پروازها در آن به جریان خواهد افتاد. اما شبکه کان گفته است که اسرائیل در تکرار حمله مشابه باکی نخواهد داشت.

به نظر می‌رسد که از بعد از سفر ماه گذشته بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به ایران، حملات منتسب به اسرائیل در سوریه افزایش محسوسی داشته و تناوب زمانی آن‌ها نیز کوتاه‌تر شده است.

روسیه که در سوریه حضور نظامی دارد، حمله روز جمعه را به عنوان اقدامی که «در نوع خود بی‌سابقه است»، شدیداً نکوهش کرده و آن را به خطر انداختن جان غیرنظامیان نامیده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، نیز در تماس تلفنی با همتای سوری خود، فیصل مقداد، گفت که آتش‌افروزی اسرائیل علیه امنیت و ثبات منطقه «به خودش برخواهد گشت».

با استفاده از گزارش‌های یدیعوت آخرونوت و شبکه تلویزیونی کان؛ ف.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG