لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

تشکیل پرونده‌ قضایی درباره تجمع ضددولتی قم و سخنان مداحی در تهران


در حالی که واکنش‌ها به یکی از شعارنوشته‌های تهدیدآمیز در تجمع ضددولتی حدود ۱۰ روز پیش در قم ادامه دارد، و پس از تکرار این تهدید توسط مداحی مشهور در تهران، سخنگوی قوه قضائیه از باز شدن پرونده‌ای در این باره در «دادسرای ویژه روحانیت» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری میزان، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگو و معاون اول قوه قضائیه، در نشست خبری روز یک‌شنبه، چهارم شهریور، گفت که دستگاه قضایی به عنوان مدعی‌العموم این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و در دادسرای ویژه روحانیت پرونده‌ای تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محسنی اژه‌ای با اشاره به این که در «تهدید مقامات نیاز به شاکی خصوصی نیست» گفت: چه در تهران و چه در قم، مدعی‌العموم وارد شده است.

بنا بر همین گزارش، سخنگوی قوه قضائیه گفته است احضار افراد پس از «تحقیقات میدانی انجام می‌شود»، اما «الان نمی‌دانم کسی احضار رسمی شده است یا خیر».

در تجمعی که روز پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد، با موضوع «مطالبه عدالت اقتصادی» در مدرسه فیضیه قم برگزار شد، تصویر یک شعارنوشته در این مراسم که تلویحا حسن روحانی را به سرنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی تهدید می‌کرد خبرساز شد.

بااین حال این تهدید بار دیگر چند روز پیش از زبان منصور ارضی، مداح مشهوری در تهران که معمولا در مراسم‌هایی با حضور آیت‌الله خامنه‌ای دیده می‌شود، تکرار شد.

بنا بر ویدئویی که در روزهای اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، منصور ارضی در جریان مراسمی که ظاهرا سه‌شنبه گذشته در مناطق مرکزی تهران برگزار شد، اکیر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی را «خائن» می‌خواند و می‌گوید: «اون یارو آخرش در استخر مُرد، این یارو هم آخرش در استخر می‌میرد.»

پس از انتشار این ویدئو، علی مطهری، نایب رئیس مجلس، در یادداشتی که در خبرگزاری ایسنا منتشر شد نوشت: سخنان منصور ارضی و تجمع مدرسه فیضیه نشان می‌دهد که «گویی افرادی دچار عذاب وجدان شده‌اند و می‌خواهند ماجرای رحلت رئیس فقید مجمع تشخیص را بازگو کنند».

اکبر هاشمی رفسنجانی ، ۱۹ دی ۹۵ هنگام شنا در استخر دچار عارضه قلبی شد و درگذشت. از همان زمان تاکنون، شماری از اعضای خانواده و نزدیکان او این مرگ را «مشکوک» خوانده‌اند.

علی مطهری با این حال گفته است با اینکه سخنان منصور ارضی «حاکی از کینه عمیق» او به هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی است، اما «دلالت بر قتل» هاشمی یا «تهدید رئیس جمهور به مرگ» نیست.

از سوی دیگر معاون حقوقی حسن روحانی گفته است که از «هتاکان به رئیس جمهور» شکایت خواهد شد.

به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی روز یک‌شنبه در نشستی خبری با اشاره به اینکه مقدمات شکایت فراهم شده و از مراجع امنیتی و اطلاعاتی نیز در این باره استعلام شده است گفت: «باید با رئیس جمهوری مشورت کنم که با اطلاعات موجود شکایت کنیم یا منتظر استعلام دستگاه‌های اطلاعاتی امنیتی بمانیم یا تصمیم دیگری اتخاذ شود».

از دی‌ماه گذشته چندین شهر ایران شاهد تجمعاتی بوده است که ابتدا در اعتراض به مشکلات اقتصادی برپا شد و به‌سرعت خواسته‌هایی سیاسی در آن مطرح شد و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و رهبر آن سر داده شد.

پس از سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره «گله‌مند بودن مردم»، شماری از محافظه‌کاران ایران نیز تجمعاتی جداگانه علیه سیاست‌های دولت حسن روحانی برگزار کردند.

منابع: خبرگزاری‌های مهر، میزان، ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG