لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۴

تجمع شماری از طلبه‌ها در قم علیه دولت حسن روحانی


در تجمعی که روز پنج‌شنبه، ۲۵ مرداد، در اعتراض به «فساد اقتصادی» در قم برگزار شد، شماری از حاضران شعارهای ضددولتی سردادند و نوشته‌هایی تهدیدآمیز علیه حسن روحانی در دست داشتند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این تجمع با موضوع «مطالبه عدالت اقتصادی» در مدرسه فیضیه قم برگزار شد و حاضران ضمن انتقاد از اوضاع اقتصادی کشور، شعارهایی درباره «مجازات مفسدان اقتصادی» سردادند.

وب‌سایت «شفقنا» که خبرهای حوزه علمیه قم را پوشش می‌دهد، تصاویری از این تجمع را منتشر کرده که از جمله حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ ویژه حوزویان موسوم به «تیپ امام صادق»، و حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در حال سخنرانی برای حاضران هستند.

در تصاویر «شفقنا» همچنین شعارهای مکتوب حاضران دیده می‌شود که از جمله آنها می‌توان به «چهار سال زمان کمی نیست»، «شش سال مذاکره جواب نداد»، «برجامیان برگردید/مطیع رهبر گردید» و «جرثومه‌های فساد باید به اشد مجازات برسند» اشاره کرد.

در همین حال تصویر یک شعارنوشته در این مراسم که تلویحا حسن روحانی را به سرنوشت اکبر هاشمی رفسنجانی تهدید می‌کند در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای یافت.

در این تصویر نوشته شده بود: «ای آن که مذاکره شعارت/استخر فرح در انتظارت». اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۱۹ دی ۹۵ هنگام شنا در استخر دچار عارضه قلبی شد و درگذشت.

استخر کوشک، متعلق به مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از انقلاب سال ۵۷ ساخته شد، اما سعید قاسمی، از فرماندهان سپاه پاسداران که به‌شدت منتقد هاشمی رفسنجانی بود، اولین بار از این استخر با نام «استخر فرح» یاد کرد و از آن پس این نام در رسانه‌های محافظه‌کاران ایران تکرار شد.

اعتراض‌های سراسری علیه مشکلات اقتصادی ابتدا در دی‌ماه سال گذشته در ایران آغاز شد و به‌سرعت خواسته‌های سیاسی در آن مطرح شد و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و رهبر آن سر داده شد.

این اعتراض‌ها بار دیگر چند هفته پیش در چندین شهر تکرار شد و معترضان شعارهایی مشابه علیه حکومت مذهبی در ایران سر دادند.

با این حال به‌تازگی، به ویژه پس از سخنرانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی درباره «گله‌مند بودن مردم»، شماری از محافظه‌کاران ایران با برپایی سخنرانی‌ها و تجمعاتی علیه سیاست‌های دولت حسن روحانی کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران نیز با انتشار ویدئویی خواستار استعفای حسن روحانی و رؤسای دو قوه دیگر شد، اما رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود هشدار داد «آنها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش‌آفرین هستند».

خبرگزاری رویترز پنج سال پیش گزارشی تحقیقی را منتشر کرد که بر پایه آن، آیت‌الله خامنه‌ای کنترل سازمانی را به نام «ستاد اجرایی فرمان امام» برعهده دارد که میزان دارایی‌هایش «بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار» تخمین زده می‌شود.

به نوشته رویترز، «کنترل این امپراتوری عظیم اقتصادی تنها دست یک نفر، یعنی آیت‌الله خامنه‌ای است» و این ثروت «حتی از ثروت اندوخته شاه سابق ایران هم پیشی می‌گیرد».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز به‌تازگی گفت که رژیم جمهوری اسلامی بیش از آن که شبیه یک دولت باشد «شبیه مافیا» است و مقام‌های ارشد حکومت ایران، از جمله رهبر و رئیس قوه قضائیه، به جای خدمت به شهروندان، «در حال ثروت‌اندوزی هستند و منابع ایران را نیز خرج سپاه یا حمایت از حزب‌الله لبنان و حکومت بشار اسد می‌کنند».

شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله احمد توکلی، نماینده سابق مجلس، نیز نسبت به «فساد سیستماتیک» در ایران هشدار داده و گفته‌اند «نهادهای مسئول مبارزه با فساد، خود به درجاتی از فساد مبتلا شده‌اند».

منابع: خبرگزاری‌های تسنیم، شفقنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG