لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۷

خامنه‌ای: در موضوع مذاکرات برجام اشتباه کردم؛ مذاکره با آمریکا را ممنوع می‌کنم


به گزارش خبرگزاری ایلنا، رهبر جمهوری اسلامی روز دوشنبه با اشتباه خواندن مذاکرات هسته‌ای، اعلام کرد که «در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند.»

همچنین به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی در ادامه افزود: «البته خطوط قرمزی هم که مشخص کردیم رعایت نشد؛ بنابراین امام مذاکره با آمریکا را ممنوع کرد و من هم ممنوع می‌کنم.»

به گزارش ایسنا، آیت‌الله علی خامنه‌ای، که روز دوشنبه ۲۲ مرداد، در دیدار با گروهی از افراد در «حسینیه امام خمینی» در تهران سخن می‌گفت، اضافه کرد: «ما فقط وقتی می‌توانیم وارد بازی خطرناک مذاکره با آمریکا شویم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشارها و هوچی‌گری‌های او نتواند در ما تأثیر بگذارد اما در حال حاضر مذاکره قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود و ممنوع است.»

او تصریح کرد که روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، «هم مذاکره با آمریکا را تا وقتی این رژیم آدم نشود ممنوع کرده بود ما هم بر همین نکته تأکید می‌کنیم.»

او تأکید کرد: «جمهوری اسلامی هر وقت به آن اقتداری برسد که فشار و هوچی‌گری آمریکا رویش تأثیری نگذارد، می‌تواند با آمریکا مذاکره کند. امروز چنین چیزی نیست؛ بنابراین امام مذاکره با آمریکا را ممنوع کرد و من هم ممنوع می‌کنم.»

رهبر جمهوری اسلامی اضافه کرد: حتی اگر به فرض محال قرار بود با امریکایی‌ها مذاکره‌ای کنیم قطعاً با دولت فعلی هرگز مذاکره نمی‌کردیم.»

جملات این سخنرانی، ازجمله در مورد اشتباه کردن در موضوع برجام، پس از انتشار اولیه توسط خبرگزاری‌های داخلی، از سوی برخی از این خبرگزاری‌ها و هم‌چنین پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای تغییر داده شده و به‌صورتی «تعدیل‌شده» منتشر شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران، برجام، خارج کرده و تحریم‌ها مربوطه را علیه ایران بازگردانده است، در هفته‌های اخیر برای مذاکره با جمهوری اسلامی، حتی بدون پیش‌شرط، اعلام آمادگی کرده است.

التبه پس از او، وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن حمایت از این سخنان ترامپ تصریح کرد: «اگر ایرانی‌ها از خود این تعهد را نشان دهند که تغییرات اساسی در نحوه برخورد با مردم خود ایجاد می‌کنند، رفتار مخرب خود را در منطقه کاهش دهند، بپذیرند ارزش دارد وارد توافقی بشوند که واقعاً از گسترش تسلیحات هسته ای جلوگیری می‌کند، آنگاه رئیس‌جمهوری گفته، آماده است که با آنها بنشیند و گفت‌وگو کند.»

مسئولان جمهوری اسلامی پس از آن واکنش‌های متعددی به این اعلام آمادگی‌ها داشته‌اند اما این اولین واکنش صریح رهبر جمهوری اسلامی به این مسئله است.

علی خامنه‌ای روز دوشنبه با اشاره به سخنان ترامپ و پومپئو گفت: «آمریکایی‌ها اخیراً دربارهٔ ما هم بی‌شرمانه حرف می‌زنند. غیر از تحریم دو چیز دیگر را مطرح می‌کنند؛ یکی مسئله جنگ و یکی مذاکره. شبح جنگ را مطرح می‌کنند تا ترسوها را بترسانند. در مسئله مذاکره هم یک بازی پیش‌پاافتاده می‌کنند. یکی می‌گوید مذاکره با پیش‌شرط یکی می‌گوید مذاکره بدون پیش‌شرط. دو کلمه در این باره به مردم بگویم: جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد. این خلاصه حرف بود که همهٔ مردم ایران بدانند.»

خامنه‌ای: عامل کاهش ارزش ریال خارجی نیست، درونی است

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش همچنین ابراز عقیده کرد که «عامل کاهش ارزش ریال خارجی نیست درونی است.»

او با اظهار این‌که «کاهش ارزش پول ملی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور است» گفت: «وقتی قیمت ریال این‌جور پایین می‌آید، آن کارمند روزمزد است که برایش چیزی نمی‌ماند.»

واحد پول ایران اخیراً دچار نوسانات شدید شده به طوری‌که تنها چند روز پس از اعلام سیاست‌های ارزی جدید دولت حسن روحانی، روز پنج‌شنبه، ۱۸ مردادماه، قیمت دلار آمریکا در بازار غیررسمی ایران بار دیگر از ده هزار تومان هم بالاتر رفت.

آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه افزود: «کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولین بر این مسئله متفقند که عامل این مسئله خارجی نیست، درونی است. نه اینکه تحریم‌ها اثر نداشته باشد اما عمدهٔ تأثیر مربوط به عملکردهاست. اگر عملکردها بهتر و باتدبیرتر و بهنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم‌ها اثر زیادی نمی‌گذارد و می‌شود ایستاد.»

این گفته رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان می‌شود که در هفته‌های اخیر در اکثریت خبرها و تحلیل‌ها، بازگشتن تحریم‌های سختگیرانه آمریکا علیه ایران از عوامل اصلی گرانی افسارگسیخته ارزهای خارجی در بازارهای ایران عنوان شده است.

اظهارات تازه علی خامنه‌ای همراستا است با انتقادهای گروهی از مسئولان به‌ویژه اصول‌گرا در جمهوری اسلامی که سوءمدیریت دولت حسن روحانی را عامل اصلی وضعیت کنونی دانسته و خواستار تغییرات بزرگ در دولت شده‌اند.

این فشارها تاکنون به برکناری وزیر کار دولت روحانی منجر شده است.

مشکلات وخیم ارزی و اقتصادی در ایران در پی خروج آمریکا از توافق برجام تشدید شده است و آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنان خود به برجام نیز اشاره کرد.

رهبر جمهوری اسلامی با بیان اینکه «مذاکرات برجام اشتباه بود»، اضافه کرد: «در موضوع مذاکرات بنده اشتباه کردم و به اصرار آقایان اجازه تجربه را دادم که البته از خطوط قرمز معین‌شده هم عبور کردند. رئیس‌جمهور اعتراف کرد اگر محدودیت‌های شما نبود ما امتیازات بیشتری می‌دادیم.»

به گفته علی خامنه‌ای «آحاد مردم مشکلات معیشتی امروز را احساس می‌کنند. یک بخشی از مردم واقعاً زیر فشارند و این گرانی مواد غذایی و مسکن و… روی مردم فشار می‌آورد.»

طی ماه‌های گذشته اعتراضات و تظاهرات مختلفی به وضعیت اقتصادی، شرایط سیاسی، وضعیت زیست‌محیطی یا کمبود و کیفیت آب آشامیدنی در شهرهای مختلف ایران شکل گرفته‌است.

اعتراضات به وضعیت اقتصادی در ایران سمت و سوی سیاسی گرفت و در آن‌ها شعارهای تندی علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، حضور ایران در دیگر کشورهای منطقه یا حتی در حمایت از خاندان پهلوی مطرح شد.

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنرانی روز دوشنبه خود گفت: «مثلاً در همین قضیهٔ ارز و سکه بر اثر برخی بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجهی‌ها ارز کشور رفت دست کسانی که از آن سوءاستفاده کردند. این مشکل، مربوط به نحوهٔ مدیریت و سیاست‌گذاری اجرایی است.»

وی توضیح داد: «وقتی ارز و سکه را به‌صورت غلط توزیع می‌کنند، این توزیع دو طرف دارد: یکی که آن را می‌گیرد و یکی که آن را می‌دهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی می‌گردیم که می‌گیرد، در حالی‌که تقصیر عمده متوجه کسی است که آن را داد؛ نمی‌گوییم خیانت، اما خطای بزرگی کرده‌است.»

این اظهارات علی خامنه‌ای در حالی بیان می‌شود که مدتی است افراد دریافت‌کننده ارز و سکه با ارعاب حکومتی مواجه شده‌اند و ازجمله حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران، ۱۳ تیرماه از بازداشت فردی خبر داده بود که به گفته او، در مدت ۱۰ ماه «حدود دو تُن سکه جمع آوری کرده است».

این در حالی است که بر اساس مقررات بانک مرکزی ایران، خرید سکه هیچ محدودیتی ندارد و در قوانین ایران نیز به جرمی مرتبط با نگهداری سکه اشاره نشده است.

رد وجود فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی از سوی خامنه‌ای

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: «بعضی افراطی حرف می‌زنند و می‌گویند همه فاسدند و از تعبیر فساد سیستمی استفاده می‌کنند؛ این‌جوری نیست. درست است فساد کمش هم زیاد است. اما افراط و تفریط در همهٔ زمینه‌ها غلط است.»

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس، پیشتر هشدار داده بود که نهادهای حکومتی در ایران به مرحله «فساد سیستماتیک» رسیده‌اند و «نهادهای مسئول مبارزه با فساد، خود به درجاتی از فساد مبتلا شده‌اند».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز به تازگی گفته است حکومت جمهوری اسلامی بیش از آن‌که شبیه یک دولت باشد «شبیه مافیا» است.

وزیر خارجه آمریکا با نام بردن از شماری از مقام‌های ارشد حکومت ایران، از جمله رهبر و رئیس قوه قضائیه، می‌گوید آن‌ها بیش از آن‌که به شهروندان خدمت کنند در حال ثروت‌اندوزی برای خود هستند و ثروت ایران را هزینه سپاه پاسداران یا حمایت از حزب‌الله لبنان و حکومت بشار اسد می‌کنند.

خبرگزاری رویترز پنج سال پیش گزارشی تحقیقی را منتشر کرد که به نوشته آن آیت‌الله خامنه‌ای کنترل سازمانی را به نام «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام» برعهده دارد که میزان دارایی‌های این سازمان «بالغ بر ۹۵ میلیارد دلار» تخمین زده می‌شود.

رویترز با تأکید بر این‌که ««کنترل این امپراتوری عظیم اقتصادی تنها دست یک نفر است و او آیت‌الله خامنه‌ای است» نوشت که این ثروت «حتی از ثروت اندوخته شاه سابق ایران هم پیشی می‌گیرد.»

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان روز دوشنبه گفت: «وقتی با فساد و مفسد مقابله صورت گیرد، جیغ‌ودادهایی بلند می‌شود. من چندین سال پیش نامه نوشتم به سران سه قوه و نوشتم که فساد یک اژدهای هفت‌سر است که باید به‌طور کامل با آن مقابله شود. این را بدانید بناست با مفسد بدون هیچ ملاحظه‌ای برخورد قاطع صورت گیرد.»

اون با ذکر این‌که «بنده از قدیم با فساد و مفسدین مبارزه می‌کردم و الان هم عقیده‌ام همین است»، گفت: «در همین قضیهٔ ارز و سکه، اگر مقابله با فساد بود، راه فساد بسته می‌شد.»

با استفاده از ایسنا و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG