لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

ظریف: نمی‌توانند سیاست ایران را عوض کنند، کشور در شرایط خوبی است


در حالی که مقامات آمریکا در هفته‌های گذشته بارها خواستار تغییر رفتار جمهوری اسلامی شده‌اند، وزیر خارجه ایران گفت که با «فشار و تبلیغات نمی‌توانند سیاست ایران را عوض کنند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد جواد ظریف روز دوشنبه، ۱۵ مرداد، با اشاره به مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۱+۵ دربارهٔ برجام گفت: «آنها در آن مدت متوجه شدند که با فشار و تبلیغات نمی‌توانند سیاست ایران را عوض کنند».

آقای ظریف در مورد شرایط کشور نیز گفت: «سعی کنید سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم را کنار بگذارید کشور ما در شرایط خوبی است. اجازه ندهیم یک فضای بحرانی از کشور ما بسازند. ما شرایط بسیار سخت‌تری را قبلاً گذرانده‌ایم که شرایط فعلی بسیار بهتر از شرایط قبل است بنابراین می‌توانیم از عهده آن برآییم.»

او که در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار که در محل وزارت خارجه سخن می‌گفت افزود: «امروز روز برگرداندن تحریم‌هاست. البته اتفاقی نمی‌افتد در این مدت کاری که می‌خواستند کردند و اینها بیشتر جنبه روانی داشت.»

واشینگتن روز دوشنبه ۱۵ مرداد جزئیات مربوط به ازسرگیری بخشی از تحریم‌ها علیه ایران، از جمله محدودیت‌های ارزی را، اعلام می‌کند.

اظهارات محمدجواد ظریف در مودر «خوب» بودن شرایط کشور در حالی بیان می‌شود که اقتصاد ایران، در ماه‌های گذشته و با انتخاب ترامپ در مقام ریاست‌جمهوری و اعلام تصمیم نهایی او برای خروج از برجام، با تلاطم و تنش‌های شدیدی روبه‌رو شده‌است.

ریال ارزش خود را در برابر دلار به‌طور چشم‌گیری از دست داده، بهای سکه و کالاهای دیگر افزایش یافته و موجی از اعتراضات در شهرهای مختلف ایران شکل گرفته‌است.

وزیر خارجه ایران روز دوشنبه درعین حال اذعان کرد که «البته این فشارها مردم ایران را دچار سختی می‌کند و ما وظیفه داریم که فشارها و سختی‌ها را از دوش مردم برداریم نه اینکه به آنها فشاری وارد کنیم».

آقای ظریف با طرح این پرسش که «چه کسی باور می‌کند که ترامپ می‌خواهد با ایران مذاکره کند؟» افزود: «مذاکره باید ارزش داشته باشد و ما بدانیم که وقتمان را برای چه چیز می‌گذاریم».

وزیر خارجه ایران گفت که مقامات آمریکایی «به دنبال فضاسازی هستند که بگویند ما اهل مذاکره هستیم» اما مردم ایران «حتماً این را قبول نمی‌کنند».

وی اضافه کرد: «طی دو سال، طولانی‌ترین مذاکرات تاریخ را در موضوع هسته ای با آمریکایی داشتیم؛ دربارهٔ کلمه به کلمه برجام مذاکره شد، آنوقت ترامپ با یک امضا می‌گوید همه باطل است. با این شرایط باز هم ادعا می‌کنید اهل مذاکره هستید؟»

طی روزهای گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا گفته حاضر است بدون پیش‌شرط با رئیس‌جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند.

دونالد ترامپ روز گذشته تأکید کرده بود وضع اقتصادی ایران سریعاً رو به وخامت است و در نهایت این مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی هستند که باید تصمیم بگیرند حاضر به گفت‌وگو هستند یا نه.

روز یک‌شنبه نیز مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود متعهد بودن ایران به تغییر رفتارش، ملاکی برای ارزش داشتن هرگونه گفت‌وگو با جمهوری اسلامی است.

مقامات جمهوری اسلامی اما پیشنهاد آمریکا را رد کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به نشست وزیر خارجه آمریکا با گروهی از ایرانیان مدعی شد که «۸۰ درصد» از شرکت‌کنندگان در این جلسه غیر ایرانی بودند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، دو هفته پیش در جمع گروهی از آمریکاییان ایرانی‌تبار و شماری دیگر از حاضران در کتابخانه ریگان در مورد مردم و حکومت ایران، فساد در جمهوری اسلامی، تحریم‌ها، حقوق بشر و سیاست‌های واشینگتن در قبال جمهوری اسلامی و نیز شهروندان ایرانی سخنرانی کرد.

قای ظریف همچنین گفت :« آمریکایی‌ها سروصدا می‌کنند که با مردم ایران در ارتباط هستند. از آن طرف نتانیاهو شعبده‌بازی‌هایش را به جایی رسانده که هر روز یک پیام توئیتری پر می‌کند و می‌فرستد و اشک تمساح می‌ریزد».

وی اسرائیل و عربستان سعودی را متهم کرد که قصد «نابودی» و از بین بردن «موجودیت» ایران را دارند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در ماه‌های گذشته پیام‌هایی تصویری را خطاب به مردم ایران منتشر کرده است.

بر اساس خبرگزاری های ایسنا، ایرنا و رادیو فردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG