لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۸

ترامپ می‌گوید وضع ایران و اقتصاد آن به سرعت رو به وخامت است


دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیت تازه‌ای گفته وضع ایران و اقتصاد آن به سرعت در حال بدتر شدن است. ترامپ همچنین افزوده است این که با مقام‌های ایران دیدار کند یا نه مهم نیست، و بستگی به خود آن‌ها دارد.

دونالد ترامپ، ۱۴ مرداد، در حساب کاربری خود در توئیتر، نوشته است: ایران، و اقتصاد آن، به سرعت، در حال بدتر شدن است. دیدار خواهم کرد یا دیدار نخواهم کرد، این مهم نیست - بستگی به آن‌ها دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا، هشتم مرداد ماه، در جریان یک کنفرانس خبری در ایتالیا، در پاسخ به این پرسش که آیا حاضر است با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، ملاقات کند، گفت: «من قطعا آماده‌ام» با رئیس‌جمهوری ایران دیدار کنم؛ اگر او مایل به این کار باشد و این ملاقات نیز «بدون هیچ شرطی» خواهد بود.

|بیشتر بخوانید:
ترامپ: آماده‌ام بدون هیچ شرطی با ایرانی‌ها دیدار کنم‎
ترامپ: احساسم این است که ایرانی‌ها به زودی با ما گفت‌وگو می‌کنند
ترامپ: امیدوارم همه چیز بین ما و ایران خوب پیش برود

او یک روز بعد از آن نیز اظهار داشت: احساس من این است که آنها به زودی با ما وارد گفت‌وگو خواهند شد. شاید هم این کار را انجام ندهند، این هم اشکالی ندارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا ۱۱ مرداد ماه نیز ابراز امیدواری کرد که روند امور بین ایران و آمریکا خوب پیش برود.

ترامپ در جریان یک سخنرانی در پنسیلوانیا گفته بود: من آمریکا را از توافق هسته‌ای وحشتناک و بسیار پرهزینه با ایران که ناکارآمد بود، خارج کردم. امیدوارم همه چیز بین ما و ایران خوب پیش برود. اما به شما می‌گویم، (ایران) الان در مقایسه با چهار ماه پیش، کشور بسیار متفاوتی شده‌ است.

گفته‌های آقای ترامپ در مورد دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی با واکنش‌هایی در میان آن‌ها روبه‌رو شده‌است. از یک سو شماری از این مقام‌ها خواستار «تامل» در مورد این پیشنهاد شده‌اند؛ وزارت خارجه ایران گفته «مذاکره شرایط و الزاماتی دارد که تاکنون در گفتار و رفتار آقای ترامپ و همکارانش نشانه‌ای از آن دیده نشده است» و فرمانده سپاه پاسداران اظهار داشته آمریکا «هرگز چنین روزی را نخواهند دید». اما رهبر و رئیس‌جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این سخنان نشان نداده‌اند.

رئیس‌جمهوری آمریکا، ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد دولت خود را از برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران، آمریکا، اروپا، چین و روسیه خارج می‌کند. او از نهادهای تحت امرش از جمله وزارت خزانه‌داری آمریکا، خواست روند بازگرداندن تحریم‌های برچیده‌شده در پی توافق اتمی را آغاز کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز دستورالعملی منتشر کرد که بر اساس آن تحریم‌ها علیه ایران، طی ضرب‌الاجل‌های ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه، باز می‌گردند. دوشنبه ۱۵ مرداد، زمان بازگشت بخش نخست این تحریم‌ها است.

وضعیت اقتصادی ایران در ماه‌های گذشته به اعتراضات و تجمعاتی در شهرهای مختلف ایران انجامیده‌است. تازه‌ترین دور از این اعتراضات از چند روز پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد. هرچند به نظر می‌رسد وضعیت اقتصادی جرقه اصلی اعتراضات است، اما در جریان آن‌ها شعارهای تندی علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، نهادهای زیر نظر او، یا حضور ایران در کشورهای منطقه و نیز شعارهایی در حمایت از پادشاهان پهلوی داده شده‌است.

توئیتر و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG