لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

ظریف درباره اظهارات مقام‌های آمریکایی: دیدار برای دیدار معنا ندارد


محمد جواد ظریف در سنگاپور
محمد جواد ظریف در سنگاپور

وزیر خارجه ایران می‌گوید که «هیچ برنامه‌ای» برای دیدار با همتای آمریکایی خود در سنگاپور ندارد و با توجه به «پایبند نبودن» واشینگتن به تعهداتش، «دیدار برای دیدار معنا ندارد».

محمد جواد ظریف که برای شرکت در پنجاه‌ویکمین اجلاس وزیران خارجه اتحادیه آ.سه.آن در سنگاپور به سر می‌برد، این اظهارات را در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا بیان کرده است.

اظهارات وی پس از آن بیان می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز هشتم مرداد از تمایل به دیدار بدون «شرط» با رهبران ایران خبر داد.

محمدجواد ظریف در این زمینه گفته که «آمریکایی‌ها باید نشان دهند که دیدارها به توافقی منجر می‌شود که این توافق‌ها رعایت می‌شود».

وی افزوده که «دیدار با آمریکا کم نداشتیم، شاید دو سال بیشترین دیدار را با آمریکایی ها داشتیم، اما دولت کنونی نشان داده که به تعهدات خود پایبند نیست و دیدار برای دیدار معنا ندارد».

وزیر خارجه ایران از آنچه «اعتیاد» آمریکا به تحریم نامیده، انتقاد کرده و افزوده که «بی‌اعتمادی نسبت به تعهد آمریکا واقعیتی است که نه فقط در ایران بلکه در همه دنیا وجود دارد».

ظریف پیش از این نیز در نخستین واکنش خود به پیشنهاد دونالد ترامپ برای «ملاقات بدون شرط» با مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بود که واشینگتن با خروج از توافق اتمی، باید تنها خودش را به خاطر پایان دادن به مذاکره با تهران ملامت کند.

در حالی که شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی، از جمله علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته‌اند جمهوری اسلامی نباید مذاکره با آمریکا را رد کند، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران گفته که چنین ملاقاتی هرگز صورت نخواهد گرفت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هنوز به سخنان ترامپ، واکنش نشان نداده‌اند.

علاوه بر فرماندهان نظامی از جمله قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، برای آمریکا، وزیر کشور ایران هم گفته که «آمریکا به هیچ وجه جرات رویارویی با ایران را ندارند زیرا به خوبی می‌داند که اگر آغازگر جنگ باشد، پایان دهنده آن نخواهد بود و حوزه جنگ را نیز تعیین نخواهد کرد».

عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنج‌شنبه گفت که آمریکا در «سه سطح نظامی، اجتماعی و اقتصادی» مقابل ایران ایستاده، «ولی خود آنان نیز می‌دانند که در سطح نظامی کار به جایی نمی‌برند».

وی نیز به عنوان یکی از مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی، «مهم‌ترین» پیش‌شرط مذاکره با آمریکا را «بازگشت» به برجام و «عذرخواهی از دنیا» عنوان کرده است.

پس از آنکه حسن روحانی، جنگ با ایران را «مادر جنگ‌ها» و صلح با ایران را «مادر صلح‌ها» توصیف کرد، ترامپ به او هشدار داد که «دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکن».

وی خواستار مذاکره مجدد در خصوص برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و همچنین اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه است و بارها قرارداد برجام را «بدترین» توافقی خواند که آمریکا در تاریخ خود امضا کرده است.

پیشتر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته بود: اگر رهبران ایران «از خود این تعهد را نشان دهند که تغییرات اساسی در نحوه برخورد با مردم خود ایجاد می‌کنند و رفتار مخرب خود را در منطقه کاهش دهند» ترامپ آماده مذاکره با آنها است.

روز چهارشنبه نیز یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش‌ها درباره دیدار احتمالی مایک پمپئو و محمد جواد ظریف در سنگاپور را تکذیب کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا؛ ب.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG