لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

ظریف: آمریکا باید تنها خودش را به خاطر ترک میز مذاکره ملامت کند


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه ۹ مرداد در نخستین واکنش خود به پیشنهاد دونالد ترامپ برای «ملاقات بدون شرط» با مقام‌های جمهوری اسلامی گفته که واشینگتن با خروج از توافق اتمی، باید تنها خودش را به خاطر پایان دادن به مذاکره با تهران ملامت کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز دوشنبه هشتم مرداد بار دیگر اعلام کرد که آماده است با رهبران ایران دیدار کند و «هیچ پیش شرطی» هم در این زمینه ندارد.

آقای ظریف در صفحه توئیتر خود نوشته است: «ایران و ایالات متحده دو سال با هم مذاکره کردند. همراه با سه کشور اروپایی، روسیه و چین، ما به یک توافق چند جانبه منحصر به فرد دست یافتیم- برنامه جامع اقدام مشترک. مذاکرات جواب داد.».

وی افزوده است: «ایالات متحده تنها باید خودش را به خاطر خروج و ترک میز مذاکره ملامت کند. تهدیدها، تحریم‌ها و ترفندهای تبلیغاتی کارساز نخواهند بود. احترام بگذارید: به ایرانی‌ها و تعهدات بین‌المللی.»

پیشنهاد دونالد ترامپ برای دیدار با رهبران جمهوری اسلامی بدون هیچ پیش شرطی، واکنش‌های متفاوتی در ایران به دنبال داشته است. در حالی که ظریف خواستار پایبندی آمریکا به تعهدات بین‌المللی خود شده است، فرمانده سپاه هرگونه ملاقات رئیس جمهوری ایران با همتای آمریکاییش را رد کرده است.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، روز سه شنبه در واکنش به پیشنهاد دونالد ترامپ گفته است، او و روسای جمهور بعدی آمریکا «هرگز چنین روزی را نخواهند دید» و «مردم ایران اجازه ملاقات با شیطان بزرگ را نمی‌دهند»

فرمانده سپاه پاسداران گفته است که «ایران کره شمالی نیست که به درخواست ملاقات شما پاسخ مثبت بدهد» و مسئولین جمهوری اسلامی هم «سناریوهای عوام‌فریبانه شما را به خوبی می‌شناسند و آن را بارها تجربه» کرده‌اند.

اظهارات فرمانده سپاه پاسداران ایران واکنش‌هایی در پی داشت. از جمله عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، در صفحه توئیتر خود نوشت: «قانون اساسی نظامیان را تابع فرمان شورای عالی امنیت ملی قرار داده است، آنان حق تعیین خط مشی سیاسی برای کشور ندارند.»

با این حال شماری از شخصیت‌های نزدیک به حسن روحانی و از جمله علی اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفته‌اند که جمهوری اسلامی نباید مذاکره را رد کند.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز روز سه شنبه در دیدار با سفیر بریتانیا گفت، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران «غیرقانونی» است.

وی با این حال تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال تنش در منطقه نبوده و نمی‌خواهد مشکلی در آبراه‌های جهانی ایجاد شود، اما هیچگاه از حق خود در صادرات نفت نیز، به راحتی نمی‌گذرد.»

آقای روحانی ماه گذشته در سوئیس گفته بود: «اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود.»

شماری از مقام های جمهوری اسلامی از جمله رهبر و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران این اظهارات را به عنوان تهدید ایران به بستن تنگه هرمز تعبیر کردند.

با استفاده از توئیتر و گزارش‌های رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG