لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

ناخدا نصير: «کی گفته من قاچاقچی هستم؟»


ناخدا نصير ۳۷ سال بيشتر نداره اما پنجاه ساله بنظر مياد.
ناخدا نصير ۳۷ سال بيشتر نداره اما پنجاه ساله بنظر مياد.

ناخدا نصير ۳۷ سال بيشتر نداره اما پنجاه ساله بنظر مياد. ناخدا سالی هفت، هشت بار ازبندر گناوه مياد دبی تا با قاچاق کالا به ايران، هزينه زندگی خودش و پنج تا ملوان ديگه رو تامين کنه.



«جاشو»ها خيلی مهمون نوازند و تا ما رو می بينند چايی تعارف ميکنن. از يکيشون می پرسم لنج ناخدا نصير کجاست ميگه بايد چند تا لنج بری جلوتر.


لنجهای ايرانی کنار هم در آبراهی بنام خور در دبی می ايستند تا نوبت بارگيری شون برسه.



ملوانها هم با ديدن عکاس راديو فردا شروع می کنن به ژست گرفتن جلوی دوربين.


وقتی می رسيم به لنج ناخدا نصير، اول از همه يک ليوان آب خنک ميده دستم. مثل اينکه از قيافه ام فهميده بود، که خيلی تشنمه.



بعد ما رو دعوت می کنه تا بريم داخل قماره. قماره لنج يک اطاقک چوبيه با ارتفاع کمتر از دو متر که سکان رهبری کشتی به حساب مياد.



ناخدا نصير هيکل ورزيده ای داره و بيشتر موهاش سفيد شده. آفتاب سوزان و شرايط سخت کار روی دريا همه دريا نوردها رو زودتر از حد موعد پير ميکنه .



چند ساله که توی کار قاچاق کالا به ايرانی؟



چه کسی گفته کار ما قاچاقه؟ من از بچگی توی اين کار بودم و پدر و پدر بزرگم هم روی همين لنج کار کردند و می اومدن دبی يا کويت تا جنس ببرند ايران . روزی ما از اين راه تامين ميشه و خيلی هم به کار می برین، مردم فکر می کنن مثلا ما هروئين وارد کشورمی کنيم. نه عامو ما برنج و چائی وپارچه می بريم .هيچ کس هم حق نداره از ما گمرکی بگيره..بعنی اصلا يک جوری ميريم که کسی ما رو نبينه.


ناخدا چقدر سواد داری؟



والا من تا کلاس پنجم بيشتر نخوندم و بعدش اومدم توی لنج. راستش رو بخواین نيازی هم به درس بیشتر خوندن نداشتم. دنيای دريا نوردی اونقد برام جالب بود که همه نيازهام رو برطرف می کرد. .ببين ما بدون لن و بدون هيجان و خطرات دريا نوردی از زندگيمون لذت نمی بریم. اصلا بذارین اينطوربگم که ما هر وقت مسير ۴۸ ساعته گناوه تا دبی رو طی می کنيم و با خودمون عهد می بندیم که ديگه نيائيم دبی، ولی نميدونم چرا نمی تونيم سر عهد خودمون وايسيم و هنوز دو روز نشده تصميم می گيريم که برگرديم .



کارتون چقد خطر داره؟



فقط همين رو بهتون بگم که سال پيش ۹ تا لنج ايرانی به خاطر طوفان غرق شدن و ۳۰تا ملوان کشته شدن .البته دليل اصليش بی تجربگی ناخداهاشون بود .


چرا ناخداهاشون ؟ مگه اونا ميتونن جلوی طوفان رو بگيرن؟



نه عامو .ولی اگر تجربه داشته باشن ميدونن که چه وقتی برای حرکت دادن لنج مناسبه .مثلا ما پارسال درست همون وقتی که يکی از لنج های بزرگ بوشهر غرق شد، با اينکه بارمون تکميل بود ولی حرکت نکرديم. چونکه من از طريق وزش باد و رنگ آب فهميدم که هوا اون وسطای آب خراب ميشه و طوفان شديدی در میگیره.


اين چيزها رو از کی ياد گرفتی؟


از بوآم.(بابام)



ارزش هر سری باری که می برين ايران چقدره؟


ارزش بار بستگی به نوع کالا و ظرفيت لنج داره . لنج مو ۷۰ تونی و هر سری بين ۲۰ تا ۳۰ ميليون تومان جنس ميبرم ايران که اگر توی راه نگيرنش چهار پنچ ميليونی سود برامون داره .ولی ظرفيت بعضی از لنجا تا ۲۰۰تون هم می رسه. اما بدبختانه بعضی وقتا قايق های گشتی گمرک ما رو می گيره و همه بار ميشه ضرر .



چرا قانونی کار نمی کنين؟



ما مشکلی برای قانونی کار کردن نداريم .ولی چون تعرفه های گمرک بالاس و تاجرها حاضر نيستن اون رو پرداخت کنن، مجبور می شيم که جنس ها رو تا نزديک گناوه ببريم و ازاونجا سوار قايقهای کوچيک بکنيم و تاساحل برسونيم که اغلب مواقع اينکار رو نيمه های شب انجام می ديم .البته بخشی از جنسها رو هم قانونی ترخيص می کنيم که بهش می گيم ته لنجی يا ملوانی.



هر ملوانی ميتونه به اندازه يک وانت بار جنس رو توی خن (انبار پائينی لنج) جا بده و بعد بدون پرداخت گمرک وارد کشور کنه که در واقع بخشی از سود لنج هم به اين قسمت از کار برمی گرده.



دستمزد هر ملوان چقدره؟


ما برای هر سفر نمی تونيم بيشتر از ۲۰۰هزار تومن به ملوانامون بديم .حالا می خواد دو هفته طول بکشه يا يک ماه ونيم.


ما الان يک ساعته که توی قماره نشستيم و ناخدا نصير هنوز حرفای زيادی برای گفتن داره. از اینجایی که ما هستیم هتلهای پنج ستاره دبی دیده می شن که برای يک ساعت اقامت در اونها بايد کلی پول داد .



دبی پر از اين جورتضادها ست.


XS
SM
MD
LG