لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

تلاش عربستان برای کاهش نفوذ ایران در منطقه


رهبران حماس و فتح در مکه و با حضور ملک عبدالله «بیانیه مکه» را امضا کردند
رهبران حماس و فتح در مکه و با حضور ملک عبدالله «بیانیه مکه» را امضا کردند

مقابله با نفوذ درحال گسترش ايران در منطقه باعث شد تا عربستان در موافقتنامه مکه منافع آمريکا، هم پیمان نزذیک خودرا تا حدودی ناديده بگيرد.


به گزارش خبرگزاری رویترز، پيمان مکه در حالی به موافقت گروه های فلسطينی حماس و فتح رسيد که، عربستان، ميانجی اين موافقتنامه، با خطر رنجاندن آمريکا، هم پيمان نزديک خود مواجه شد.


در ميان دو گروه فتح و حماس، عربستان به جناح مورد حمايت آمريکا به رهبری محمود عباس تمايل بيشتری نشان داده است.


بعد از دو روز صحبت به منظور رسيدن به صلح در مناطق فلسطينی ، و علی رغم خواست آمريکا و اسراييل، موافقت نامه مکه بدون به رسميت شناختن اسراييل توسط حماس به پايان رسيد.


آمريکا به توافق حماس و فتح برای تشکيل يک دولت وحدت فلسطينی واکنشی محتاطانه ابراز کرده بود. تام کيسی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا حاضر نشد بگويد آيا اين توافقنامه با اصول مورد نظر کشورهای غربی برای از سرگيری کمک به تشکیلات خودگردان فلسطينی مطابقت دارد يا نه.


به گفته آگاهان فلسطينی: « عربستان در نشست مکه به حماس فشار آورده تا به عنوان پيش در آمدی برای رفع تحریم های اعمال شده غرب علیه تشکیلات خودگردان فلسطينی، در دولت متحد جديد، تمام موافقت نامه های دولت های قبلی را به رسميت بشناسد. »


مساله عربستان، گسترش نفوذ ايران در منطقه است.ايران به حماس کمک های مالی می کند، در حالی که عربستان حاضر نشده تا با مقامات حماس در هفت ماه گذشته ديدار کند. عربستان واقف است که جنگ و اوضاع نا آرام مناطق فلسطينی به پيشبرد اهداف ايران کمک خواهد کرد
یک تحلیل گر عرب

اين امر مورد درخواست محمود عباس نيز بود. عياس خواستار اين شد تا دولت متحد در جهت منافع مردم فلسطين گام برداشته و همه قوانين بين المللی و همچنين قرارداد های قبلی را به رسميت بشناسد


مای يمنی، تحليل گر عرب ساکن لندن، می گويد: «مساله عربستان، گسترش نفوذ ايران در منطقه است.ايران به حماس کمک های مالی می کند، در حالی که عربستان حاضر نشده تا با مقامات حماس در هفت ماه گذشته ديدار کند. عربستان واقف است که جنگ و اوضاع نا آرام مناطق فلسطينی به پيشبرد اهداف ايران کمک خواهد کرد».


او افزود: « امکان اين که رياض و واشينگتن قبل از نشست های مکه با هم تبادل نظر کرده باشند وجود دارد.»


خبر گزاری های عرب موافقتنامه مکه را پبامی از طرف رياض به واشينگتن برای جدی تر گرفتن نقش مصالحه جويی خود در خاورميانه می دانند.


از ما ه دسامبر تا کنون، بيشتر از ۹۰ فلسطينی در درگيری های بين فتح و خماس کشته شده اند.


بیانیه مکه


در مناطق فلسطينی، از توافق رهبران گروه های رقيب فلسطينی حماس و فتح پس از دو روز مذاکره برای تشکيل دولت وحدت ملی، با شادمانی استقبال شده است.


رهبران گروه های رقيب فلسطينی حماس و فتح روز پنج شنبه ۸ فوريه پس از دو روز گفت وگو و مذاکره در مکه در راستای پايان دادن به خشونت ها و تشکيل دولت وحدت ملی به توافق رسيدند.


محمود عباس رييس دولت تشکيلات خودگردان فلسطينی و خالد مشعل رهبر در تبعيد حماس «بيانيه مکه» را امضا کردند.


طبق این توافقنامه، محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، از اسماعيل هنيه خواسته است که مسئوليت تشکيل دولت وحدت ملی را برعهده بگيرد.


اين توافقنامه همچنين چارچوب برنامه سياسی دولت وحدت ملی را مشخص می کند. رهبران دو گروه پيشتر درباره پست های وزارتی دولت وحدت ملی به توافق رسيده بودند.


ادامه درگیری ها فلسطینی ها و پلیس اسراییل


پليس اسراييل و تظاهرکنندگان فلسطينی در دومين روز تظاهرات در شرق بيت المقدس درگير شدند.
پليس اسراييل روز شنبه برای از متفرق کردن تظاهرکنندگانی از گاز اشک آور استفاده کرد.


تظاهرکننگان فلسطينی نسبت به تعميراتی که در روز های اخير در نزديکی مسجد الاقصی آغاز شده اعتراض دارند. تظاهرکنندگان می گويند اين تعميرات به مسجد آسيب وارد خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG