لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

ابراز نگرانی شدید عفو بین‌الملل از وضعیت سلامت مجید توکلی


لوگوی سازمان عفو بین‌الملل
لوگوی سازمان عفو بین‌الملل
سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به وضعیت ناگوار جسمانی مجید توکلی، فعال دانشجویی که به ۸ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده است، ابراز نگرانی کرد.

این اطلاعیه که در تاریخ ۸ تیرماه در وب‌سایت رسمی سازمان عفو بین‌الملل منتشر شد، از انتقال مجید توکلی به بخشی از زندان اوین خبر داد که شرایط آن «بسیار دشوار و غیربهداشتی» است.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: «او هنوز از نوعی بیماری جدی تنفسی رنج می‌برد و اگر تحت مراقبت پزشک متخصص قرار نگیرد، احتمال این‌که وضعیتش وخیم‌تر شود زیاد است.»

در همین زمینه هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، نیز به رادیوفردا گفت که هم‌اکنون مجید توکلی در بند ۳۵۰ زندان اوین نگهداری می‌شود. وی تصریح کرد که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ زندانی سیاسی در این بند و در شرایط نامناسب نگهداری می‌شوند.

وی در ادامه گفت: «متأسفانه نگران هستیم که فاجعه‌ای در حال رخ دادن باشد، چرا که اکثر این زندانیان سیاسی در شرایط بسیار نامناسبی به سر می‌برند.»

مجید توکلی در روز ۱۶ آذر ۸۸، روز دانشجو و در پی سخنرانی در گردهمایی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بازداشت و از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ۸ سال و ۶ ماه حبس تعزیری، ۵ سال محرومیت از فعالیت سیاسی و ۵ سال ممنوعیت از خروج از کشور محکوم شد.

وی در دوران بازداشت مدتی را در سلول انفرادی به سر برد و در خردادماه سال جاری در اعتراض به انتقال دوباره‌اش به سلول انفرادی، دست به اعتصاب غذای خشک زد و به گفته برادرش،‌ علی توکلی بارها روانه بهداری اوین شد.

به دنبال این اعتصاب غذا، مهدی کروبی،‌ میرحسین موسوی و زهرا رهنورد طی تماس تلفنی با مادر مجید توکلی، ضمن ابراز همدردی با خانواده توکلی، خواستار پایان یافتن اعتصاب غذای مجید توکلی شدند.

همچنین در پی این اعتصاب، ده‌ها نویسنده،‌استاد دانشگاه و فعال سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خارج از کشور در فراخوان مشترکی ضمن اعتراض به وضعیت نامناسب مجید توکلی،‌ با وی اعلام همبستگی کردند.

در نهایت و در پی انتقال مجید توکلی به بند عمومی، وی در تاریخ ۸ خردادماه به اعتصاب غذای خود پایان داد.

مجید توکلی پس از پایان بخشیدن به اعتصاب خود طی پیامی، ضمن تشکر از حمایت‌های داخلی و خارجی که از وی در حین اعتصاب غذا شده بود، همبستگی همگانی با سایر زندانیان سیاسی را خواستار شد.
XS
SM
MD
LG