لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

فراخوان نخبگان خارج از کشور برای اقدام جهانی برای آزادی مجید توکلی


ده‌ها نویسنده، استاد دانشگاه و فعال سیاسی و اجتماعی و فرهنگی خارج از کشور در فراخوان مشترکی ضمن اعلام همبستگی با مجید توکلی، از فعالان شناخته شده جنبش دانشجویی، خواستار اقدام جهانی برای آزادی وی شده‌اند.

در این فراخوان که نام چهره‌هایی چون داریوش آشوری، تورج اتابکی، پروین اردلان، علی افشاری، مهران براتی، سهراب بهداد،‌ رضا براهنی، علی بنوعزیزی، نیلوفر بیضایی، نیره توحیدی، رامین جهانبگلو، مهرداد درویش‌پور، یدالله رویایی، کاظم علمداری، منصور فرهنگ، مهرانگیز کار، آزادی کیان، مجید محمدی، مهرداد مشایخی، عباس میلانی و فرهاد نعمانی رسیده، با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت مجید توکلی آمده است که این فعال شناخته شده جنبش دانشجویی، «امروز در خطر جدی مرگ قرار دارد».

مجید توکلی در روز دانشجو ۱۶ آذرماه پارسال، پس از یک سخنرانی‌ِ ۱۵ دقیقه‌ای در دانشگاه، در تهران بازداشت و روانه زندان شد و نزدیک به چهار ماه را در سلول انفرادی گذراند. وی همچنین از هفته اخیر دست به اعتصاب غذای خشک زده است و خانواده‌اش در گفت‌وگو با رادیو فردا شرایط جسمی وی را وخیم اعلام کرده‌اند.

اکنون امضاکنندگان این فراخوان با اشاره به اینکه مجید توکلی در سال‌های پیش، «چندین‌بار به دلیل فعالیت‌های آزادی‌خواهانه، حبس و شکنجه شده است» به آخحرین بازداشت وی در آذر گذشته اشاره کرده و افزوده‌اند که در آن زمان «مجید بار دیگر به جرم سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر در باره دیکتاتوری حاکم و مورد خطاب قراردادن آیت الله خامنه‌ای دستگیر شد و مقامات جمهوری اسلامی در باره فرار او در پوشش حجاب، گزارش‌سازی کردند».

آنها همچنین اعلام کرده‌اند که «امروز نزدیک به شش ماه از دستگیری مجید می‌گذرد و نوشته‌های او از زندان هر یک گواهی تکان‌دهنده درباره شکنجه و آزار زندانیان سیاسی و شاهدی بر مقاومت جانانه او در دفاع از ارزش‌های حقوق بشر و آزادی بیان است».

امضاکنندگان با اشاره به اعتصاب غذای خشک توسط مجید توکلی از روز یکشنبه گذشته تأکید کرده‌آند که «مجید که از بیماری ریه رنج می‌برد در خطر جدی است و همبستگی و اقدام جهانی برای آزادی او اهمیت حیاتی دارد».

این فراخوان تا کنون به امضای بیش از ۲۵۰ تن از نویسندگان، هنرمندان، استادان دانشگاه و روشنفکران خارج از کشور رسیده است و از دیگر امضاکنندگان آن می‌توان به نوشابه امیری، منیره برادران، کورش پارسی، مهین جزنی، فاطمه حقیقت‌جو، بابک داد، فریبا داودی مهاجر، حسن شریعتمداری، علی طایفی، رضا علامه‌زاده، حسین علوی، رضا قاسمی، کیواندخت قهاری، حجت کسرائیان، امیرحسن گنج‌بخش و رضوان مقدم اشاره کرد.

در همین حال سایت‌های نزدیک به مهدی کروبی و میرحسین موسوی روز جمعه گزارش کردند که این سه چهره اصلی مخالفان دولت، در تماس تلفنی با خانواده مجید توکلی با آنها ابراز همدردی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش هر سه چهره اصلی معترضان به نتایج انتخابات، ضمن ابراز تاسف نسبت به عدم رعایت حقوق ابتدایی مجید توکلی و فشارها بر وی، خواستار پایان بخشیدن به اعتصاب غذای وی و مادر مجید توکلی شده‌اند.

این گزارش‌ها حاکی از آن است مادر مجید توکلی در پاسخ به درخواست بسیاری از فعالان سیاسی به اعتصاب غذای خود پایان داده است اما همچنان وضعیت سلامتی مجید توکلی و ادامه اعتصاب غذای وی به شدت نگران کننده است.
XS
SM
MD
LG