لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

صعود هندبال ایران به فینال بازی‌های آسیایی




در ادامه رقابت های شانزدهمین دوره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۰ گوانگجو، تیم ملی هندبال ایران با برتری مقابل ژاپن، در عین ناباوری کارشناسان این رشته ورزشی، راهی دیدار پایانی شد.

تیم هندبال ايران در مرحله نيمه نهایی در یک رقابت نزدیک و با گلزنی در آخرین ثانیه‌های مسابقه، با نتيجه ۳۰ بر ۲۹ ژاپن را شكست داد تا برای اولين بار در فينال بازی‌‌های آسيایی حضور پیدا کند.

در دیدار هندبال این دو تیم، ايران که در گروه خود یک شکست خفیف را مقابل کره جنوبی متحمل شده بود، در نيمه نخست با نتيجه ۱۶ بر ۱۵ بازی را به حريف واگذار كرد.

با اینحال، در نيمه دوم و با هماهنگی بیشتر در ترکیب تیم ایران، این تیم توانست با نتيجه ۱۵ بر ۱۳ و در مجموع با نتيجه ۳۰ بر ۲۹ حريف خود را مغلوب کند.

الله كرم استكی که در بازی های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه نیز ستاره تیم ملی هندبال ایران بود، آخرين گل را در چند ثانیه آخر به ثمر رساند.

لحظاتی پیش از گل نهایی، تیم ایران با اخراج یکی از مهره‌هایش مواجه شد و ناگزیر با یک بازیکن کمتر به بازی ادامه داد.

در همین لحظات یک ضربه پنالتی از نقطه ۷ متری نصیب ژاپنی ها شد، اما درخشش سعید برخورداری، دروازه‌بان ایران و دفع این ضربه از سوی وی، روحیه و انگیزه بازیکنان ایران در ثانیه های واپسین را دو چندان کرد و در نهایت ایران در این رقابت حریف خود را شکست داد.

به نظر می‌رسد بوروت ماجک، سرمربی اسلوونیایی تیم ملی هندبال ایران طی مدتی که این مسئولیت را بر عهده گرفته، تحول چشمگیری در ترکیب و روش بازی تیم ملی ایجاد کرده است.

ایران در دوره قبلی بازی های آسیایی روی سکوی سوم ایستاده بود که مدال برنز آن مسابقات، اولین مدال هندبال ایران در تاریخ بازی های آسیایی محسوب می شود.

گفتنی است که در دیگر دیدار مرحله نیمه نهایی میان کره جنوبی و عربستان سعودی، کره جنوبی حریف خود را مغلوب کرد و به این صورت، این تیم در فینال هندبال بازی‌های آسیایی در مقابل ایران قرار خواهد گرفت.

ترکیب تیم ملی هندبال ایران:

سعید برخورداری، الله کرم استکی، مجتبی کرمیان، مهرداد صمامی، احسان ابوئی مهر، محمدرضا رجبی، محمد مهدی عسگری، جواد خرمی پور، علی تاج بخش، مصطفی ساداتی، امید سه کناری، سجاد استکی، مهدی بیجاری، مسعود ظهرابی، ایمان احسان نژاد، عباس اسدزاده.

فهرست گلزنان ایران در این مسابقه:

الله كرم استكی (۶ گل)، سجاد استكی (۵ گل) و مصطفی ساداتی(۵ گل)، محمدرضا جربی (۳ گل)، مسعود ظهرابی (۳ گل)، محمدمهدی عسگری (۳ گل) و ميلاد مسائلی (۳ گل)، اميد سه‌كناری (۱ گل) و احساس ابوئی (۱ گل).

برتری هندبال ایران مقابل ژاپن در شرایطی رقم خورده است که پیش از این دیدار، تیم های فوتبال امید دو کشور نیز در مرحله نیمه نهایی مقابل هم قرار گرفتند که در آن بازی برتری ۱-۲ نصیب ژاپن شد.
XS
SM
MD
LG