لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

متکی: درباره تبادل سوخت، از گروه وین سیگنال مثبت دریافت کردیم


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اعلام آنکه اعضای گروه وین از برگزاری مذاکرات درباره مبادله سوخت هسته‌ای ایران «استقبال» کرده‌اند، از این رویکرد گروه وین به عنوان «سیگنال مثبت» یاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای متکی یکشنبه‌شب در گفت‌وگو با شبکه العالم اعلام کرد که بعد از اجلاس اخیر وزیران خارجه ایران،‌ ترکیه و برزیل در استانبول و پاسخ تهران به مدیرکل آژنس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ نوعی آمادگی از جانب گروه وین (آژانس، آمریکا، فرانسه و روسیه) اظهار می‌شود، «چیزی که در یک ماه و نیم گذشته کمتر بیان شده بود».

وزاری خارجه ایران، ترکیه و برزیل در تاریخ سوم مرداد به منظور فراهم کردن زمینه‌های اجرای طرح مبادله سوخت اتمی و از سرگیری مذاکرات ایران با کشورهای پنج به علاوه یک، در ترکیه با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار وزرای امور خارجه ترکیه و برزیل از جمهوری اسلامی خواستند تا در مذاکره با غرب بر سر برنامه اتمی‌اش انعطاف و شفافیت بیشتری به خرج دهد.

همچنین ایران، روز دوشنبه، چهارم مردادماه، در نامه‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن پاسخ به سؤالات گروه وین در مورد مبادله سوخت اعلام کرد که محور اصلی پاسخ ایران به گروه وین، «آغاز گفت‌وگوهای سریع و بدون پیش‌شرط پیرامون تأمین سوخت رآکتور تهران است».

آقای متکی در گفت‌وگو با شبکه العالم ضمن اشاره به این اقدامات ایران اظهار کرد که به نظر می‌رسد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صدد برگزاری نشست گروه وین بر مبنای نامه ایران درباره تبادل سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران است.

وی همچنین اعلام کرد که ایران آمادگی آن را دارد که با وساطت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مذاکره با گروه وین را آغاز کند.

ابراز امیدواری آقای متکی به آغاز مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ۹ مردادماه اعلام کرد که گروه وین به نامه ایران درباره انجام مذاکرات برای تبادل سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران تا کنون پاسخی نداده است.

این درحالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا، از برگزاری مذاکره درباره مبادله سوخت هسته‌ای حمایت کرده‌اند.

وزیر امور خارجه، در گفت‌وگو با شبکه العربیه همچنین ضمن تأکید به کاربرد پزشکی رآکتور تحقیقاتی تهران گفت: «ما ناچار به تأمین سخت رآکتور تحقیقاتی تهران هستیم و این سوخت یا باید توسط خودمان تولید و یا خریداری شود و یا مبادله کنیم».

وی در ادامه با اشتباه خواندن تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران پس از صدور بیانیه تهران اظهار کرد که اکنون غرب پاسخی برای افکار عمومی جهان در زمینه توجیه رفتار خود ندارد.

امضای موافقتنامه‌‌ای میان سه کشور ایران، ترکیه و برزیل به منظور تبادل سوخت هسته‌ای که به «بیانیه تهران» مشهور شد، واکنش منفی غرب را به دنبال داشت و شورای امنیت نیز به رغم چنین توافقی دور چهارم تحریم‌ها عیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رساند.

آقای متکی در ادامه گفت‌وگوی خود با اشاره به بند نهم «بیانیه تهران» که به مذاکرات ایران با گروه پنج به علاوه یک اشاره دارد، اعلام کرد که جمهوری اسلامی انتظار داشت که گروه وین به صورت متقابل وارد گفت‌وگو شود، اما عکس‌العمل غربی‌ها در مقابل قطعنامه موجب شد که مذاکرات به ماه سپتامبر موکول شود و شرایط مذاکره نیز تغییر کند.

پس از تصویب دور چهارم تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، جمهوری اسلامی از سر گیری مذاکرات با گروه پنج به علاوه یک را به تأخیر انداخت و اعلام کرد که خواهان پیوستن دیگر کشورها و از جمله برزیل و ترکیه به جریان گفت‌وگوهاست.
XS
SM
MD
LG