لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

دیدار احمدی‌نژاد و مدودف در حاشیه نشست کشورهای ساحلی خزر


دیدار محمود احمدی‌نژاد و دمیتری مدودف در باکو، پایتخت آذربایجان
دیدار محمود احمدی‌نژاد و دمیتری مدودف در باکو، پایتخت آذربایجان
دمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، روز پنجشنبه در دیدار با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، بر «تداوم برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران» تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از سرگئی پریخودکو، مشاور ارشد سیاست خارجی روسیه، دمیتری مدودف، در حاشیه اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر که امروز در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد، در دیدار با محمود احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد که ایران باید در مسیری صلح‌آمیز به فعالیت هسته‌ای خود ادامه دهد و بر «تداوم برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران» تأکید کرد.

آقای پریخودکو افزود که آقای مدودف در گفت‌وگوهای خود با محمود احمدی‌نژاد به نیروگاه بوشهر نیز اشاره کرده است.

مشاور ارشد سیاست خارجی روسیه پیش از آغاز دیدار و گفت‌و‌گوی دمیتری مدودف و محمود احمدی‌نژاد گفت: «ما باید از جدیت و تمایل رئیس جمهور ایران برای ادامه مذاکرات هدفمند با جامعه جهانی اطمینان حاصل کنیم.»

وی پس از پایان گرفتن گفت‌و‌گوها نیز تصریح کرد که در این دیدار طرفین از پرداختن به هیچ‌گونه مسئله‌ای، حتی «مسائل ناخوشایند»، پرهیز نکردند.

با این حال خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که روسیه در این گفت‌و‌گو مسیر محتاطانه دیپلماتیکی را در پیش گرفت و حین نشان دادن تمایل خود برای انجام گفت‌و‌گوهای بیشتر با ایران از نشان دادن حمایت آشکار از محمود احمدی‌نژاد پرهیز کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در این مورد نوشته است که در این دیدار، طرفین «روابط دو جانبه، مسایل مربوط به دریای خزر و مهمترین مسائل بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند».

دیدار محمود احمدی‌نژاد و دمیتری مدودف در حالی صورت گرفت که به دنبال حمایت روسیه از تحریم‌های شورای امنیت و همچنین خودداری این کشور از تحویل سامانه‌های پدافندی اس- ۳۰۰ به ایران که در همسویی مسکو با تحریم‌های شورای امنیت صورت گرفته است، بر روابط ایران و روسیه تا حدی تحت تأثیر گذاشته است.

روسیه در اواسط مهرماه سال جاری اعلام کرد که در همسویی با قطعنامه تحریمی شورای امنیت، از تحویل سامانه‌های پدافندی اس- ۳۰۰به ایران، که قرارداد آن در سال ۲۰۰۵ به امضای طرفین رسیده بود، خودداری خواهد کرد و پیش پرداخت ایران برای این قرارداد را نیز پس خواهد داد.

این در حالی است که ایران ضمن انتقاد از این تصمیم روسیه و تأکید بر گرفتن غرامت از این کشور، اعلام کرده است که به کمک روسیه نیازی ندارد و مدعی شده است که با گردآوری مشخصات بهترین سامانه‌های موشکی برد بلند از کل دنیا، نوعی سامانه‌ موشکی برد بلند را طراحی و ساخت آن را آغاز کرده است.

روسیه اگرچه از چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران حمایت کرده و با آن همسو شده است، همواره مخالفت خود با تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را اعلام کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا در این زمینه نوشته است که سرگئی پریخدوکو در آستانه سفر آقای مدودف به باکو گفته است که روابط تهران-‌ مسکو تحت تأثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار نخواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG