لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

تهديد تازه پيونگ‌يانگ؛ حمله به کشتی‌های آمريکا و کره جنوبی


 نيروهای کره جنوبی تحولات در مرزهای شمالی کشور را زير نظر دارند، چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۸
نيروهای کره جنوبی تحولات در مرزهای شمالی کشور را زير نظر دارند، چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۸
آزمايش موشکی، انفجار هسته‌ای زيرزمينی، و اکنون با بی‌اعتبار خوانده شدن پيمان آتش‌بس و تهديد به حمله نظامی به کشتی‌های کره جنوبی و آمريکا، بحران شبه‌جزيره کره تشديد می‌شود.

با افزايش تنش‌ها پس از آزمايش هسته‌ای کره شمالی، پيونگ يانگ ضمن باطل خواندن پيمان آتش‌بس سال ۱۹۵۳، که منجر به توقف جنگ در شبه‌جزيره کره شد، تهديد کرد که در حملات نظامی خود کشتی‌های متعلق به آمريکا و کره جنوبی را هدف قرارخواهد داد.

اين تهديد‌ها در حالی از ناحيه پيونگ‌يانگ صادر می‌شود که دولت کره جنوبی اعلام کرد تصميم گرفته به ۹۰ کشوری بپيوندد که قصد توقف و بازرسی کشتی‌های مشکوک به حمل سلاح‌های ممنوعه به کره شمالی را دارند و بدين ترتيب بيم از برخورد بين نيروهای دريايی دو کشور در سواحل غرب کره شدت گرفته است.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، ضمن محکوم کردن تهديدهای «تحريک‌کننده و جنگ‌افروزانه» اعلام کرد که آزمايش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی با عواقبی همراه بوده و اين کشور مسئول اين عواقب و پيامدها خواهد بود.

وی در همين حال بر تعهد آمريکا در دفاع از کره جنوبی و ژاپن که به راحتی در تيررس موشک‌های کره شمالی قرار دارند تأکيد کرد.

کره جنوبی در واکنش به آزمايش هسته‌ای همسايه شمالی خود اعلام کرد که به «طرح امنيتی عدم‌تکثير سلاح‌های هسته‌ای» می‌پيوندد تا از حرکت کشتی‌های حامل مواد هسته‌ای ممنوعه به کره شمالی جلوگيری کند.

پيونگ‌يانگ در پاسخ به حملات لفظی شديدی را متوجه آمريکا و کره جنوبی کرد و حرکت سئول در پيوستن به اين طرح امنيتی را «اعلام جنگ و نقض آتش‌بس بين دو کره» دانست و هشدار داد که هر کس قصد بازرسی ناوگان دريايی اين کشور را داشته باشد با «تلافی جويی قاطعانه و بی‌رحمانه» مواجه خواهد شد.

کاخ سفيد می‌گوید توجه چندانی به نوع ادبياتی که کره شمالی در تهديد اين کشور به کار برده، نکرده است. رابرت گيبز، سخنگوی کاخ سفيد در اين زمينه اظهار داشت که تهديدات کره شمالی تنها به انزوای بيشتر اين کشور منجر خواهد شد.

وزارت امور خارجه روسيه نيز ضمن ابراز «نگرانی جدی» از آزمايش هسته‌ای کره شمالی، با احضار سفير اين کشور در مسکو، از پيونگ‌يانگ خواست به قطعنامه‌های سازمان ملل احترام گذاشته و بارديگر به گفتگوهای خلع‌سلاح بپيوندد.
XS
SM
MD
LG