لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

پیونگ یانگ می‌گوید به آزمایش موشک‌ها ادامه می‌دهد


ماکت موشک‌های اسکاد بی کره شمالی
ماکت موشک‌های اسکاد بی کره شمالی
کره شمالی روز سه‌شنبه ضمن نادیده گرفتن واکنش‌های بین‌المللی به آزمایش اتمی خود و متهم کردن آمریکا به داشتن نیت خصمانه، از آمادگی خود برای ادامه آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد خبر داد.

این در حالی است که بر اساس اخبار تاییدنشده از قول منبعی در دولت کره جنوبی، پیونگ یانگ بامداد سه‌شنبه دو موشک کوتاه‌برد را به شکل آزمایشی در ساحل شرقی خود به هوا فرستاده است.

کره شمالی روز دوشنبه پس از انجام دومین آزمایش اتمی خود در زیر زمین سه موشک کوتاه‌برد زمین به هوا را نیز در ساحل شرقی خود مورد آزمایش قرار داد.

در واکنش به این اقدامات،‌ در حالی که روسیه صدور قطعنامه‌ای شدیداللحن علیه پیونگ یانگ را «اجتناب‌ناپذیر» خوانده است،‌ سئول اعلام کرده است که در کنار نیروهای ایالات متحده به بازرسی کشتی‌هایی دست خواهد زد «که مشکوک به حمل سلاح‌های کشتار جمعی هستند.»

خبرگزاری رویترز از قول کارشناسان می‌گوید این حرکت سئول «به تنش در منطقه خواهد افزود»، چرا که کره شمالی هشدار داده است که این کار را نوعی «اعلان جنگ» تلقی خواهد کرد.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل ضمن محکوم کردن آزمایش اتمی کره شمالی در حال تهیه قطعنامه جدیدی است، اما خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیل‌گران سیاسی می‌گوید بعید است همسایه بزرگ این کشور یعنی چین از اقدامی جدی علیه این کشور حمایت کند.

این تحلیل‌گران می‌گویند پکن تلاش می‌کند پیونگ یانگ را بار دیگر به پای میز مذاکره با قدرت‌های منطقه‌ای بکشاند و کره شمالی را وادارد در قبال کمک‌های فراوان از جاه‌طلبی خود برای تبدیل شدن به قدرتی هسته‌ای دست بردارد.

دومین آزمایش اتمی کره شمالی در روز گذشته واکنش شدیداللحن قدرت‌های منطقه‌ای را به دنبال داشت و رئیس جمهور ایالات متحده نیز برنامه اتمی پیونگ یانگ را «تهدیدی برای امنیت بین‌المللی» خواند.

باراک اوباما در عین حال به کره جنوبی اطمینان داد که به تعهد آمریکا برای دفاع از این همسایه کره شمالی پای‌بند است.

به دنبال آزمايش موشکی تازه کره شمالی در پنجم آوريل، شورای امنيت سازمان ملل متحد در بيانيه خود خواستار افزايش تحريم‌ها عليه پيونگ يانگ شد.

کره شمالی بيانيه شورای امنيت را محکوم و با خارج شدن از مذاکرات گروه شش جانبه، بازرسان آژانس بین‌المللی و ناظران آمریکایی را از تاسیسات اتمی خود اخراج کرد.
XS
SM
MD
LG