لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۷

انتقاد تند ایران به غرب در نشست «ان‌پی‌تی»


محمدعلی حسینی، معاون وزیر خارجه و نماینده ایران در کنفرانس ان‌پی‌تی
محمدعلی حسینی، معاون وزیر خارجه و نماینده ایران در کنفرانس ان‌پی‌تی
ایران روز دوشنبه آمریکا و بریتانیا و فرانسه را به دلیل «همکاری هسته‌ای مداوم» با اسرائیل به باد انتقاد گرفت و حمایت از این کشور را مایه نگرانی برای کل منطقه خاورمیانه دانست.

محمدعلی حسینی، معاون وزیر خارجه ایران، در آغاز نشست کميته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای «ان‌پی‌تی»، در مقر سازمان ملل در نیویورک گفت: «همکاری هسته‌ای مداوم ایالات متحده و بریتانیا و فرانسه با رژیم صهیونیستی بی‌توجهی کامل به تعهدات کشورهای تحت این پیمان است.»

اسرائیل، هند و پاکستان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، ان‌پی‌تی، ۱۹۷۰ را امضا نکرده‌اند. هر کشوری که این پیمان را امضا کند، باید درهای تاسیسات اتمی خود را به روی بازرسان آژانس بگشاید.

اسرائيل تا سال ۲۰۰۶ داشتن جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نه تاييد و نه تکذيب کرده بود. اما اهود اولمرت، نخست وزير پیشین اسرائيل، بالاخره در سال گذشته میلادی در مصاحبه با يک شبکه تلویزیونی آلمانی برای نخستين بار اعلام کرد که این کشور دارای جنگ‌افزار اتمی است.

محمدعلی حسینی همچنین ضمن اشاره به «رویکرد تبعیض‌آمیز» غرب بار دیگر تردید دولت‌های غربی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را رد کرد و تکرار کرد که هدف از این برنامه کاملا صلح‌آمیز است.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌های غربی می‌گوید انتقادات تند ایران به غرب و نشانه رفتن انگشت اتهام این کشور به سوی ایالات متحده و متحدان آن در واقع تلاشی است برای دور کردن توجه از برنامه هسته‌ای خود.

در همین حال ماجد عبدالعزیز، نماینده مصر در این کنفرانس دوهفته‌ای، نیز برنامه هسته‌ای اسرائیل و سر باز زدن این کشور از پذیرش آشکار ایجاد دولت مستقل فلسطینی را «مانع اصلی در راه رسیدن به صلح و امنیت» در خاورمیانه توصیف کرد.

بان کی – مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز در این کنفرانس از تهران و پیونگ یانگ خواست در مورد برنامه هسته‌ای خود به سر میز مذاکره بازگردند.

کره شمالی در سال ۲۰۰۳ خود را از پیمان ان‌پی‌تی کنار کشید.

بر اساس پیمان ان‌پی‌تی که ۱۸۹ امضاکننده دارد، کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین در عین حال که اجازه نگه‌داری تسلیحات اتمی را دارند متعهد شده‌اند در مذاکرات کاهش این تسلیحات مشارکت فعال داشته باشند.
XS
SM
MD
LG