لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۲

نگرانی قدرت های هسته ای از افزایش بمب اتمی


پنج قدرت هسته ای جهان با اشاره فعاليت های اتمی ايران، کره شمالی و سوريه، نسبت به آينده پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای ابراز نگرانی کردند. (عکس از AFP)
پنج قدرت هسته ای جهان با اشاره فعاليت های اتمی ايران، کره شمالی و سوريه، نسبت به آينده پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای ابراز نگرانی کردند. (عکس از AFP)

پنج قدرت هسته ای جهان با اشاره فعاليت های اتمی ايران، کره شمالی و سوريه، نسبت به آينده پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای ابراز نگرانی کردند.


آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه، پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، در يک بيانيه مشترک در پايان نشست دو هفته ای ۱۰۶ کشور عضو پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) اعلام کردند: «تکثير سلاح های اتمی تهديدی برای صلح و امنيت جهانی است.»


این پنج کشور که پیش از تهیه و امضای پیمان جهانی منع گسترش تسلیحات هسته ای به بمب هسته ای دست یافته بودند، بر اساس این پیمان حق دارند که سلاح هسته ای خود را نگاه دارند و باید برای کاهش این نوع از تسلیحات بکوشند.


آزمايش اتمی کره شمالی در سال ۲۰۰۶، تلاش های ايران برای پی گيری برنامه اتمی که قابليت استفاده نظامی دارد و شواهد اخير در باره تلاش مخفيانه سوريه برای ساخت تاسيسات هسته ای با کمک کره شمالی، به گفته اين کشورها، نشان دهنده مخالفت آشکار با پيمان منع گسترش سلاح های هسته ای است.


جان دانکن، نماينده بريتانيا که در این نشست بیانیه پنج قدرت جهانی را می خواند گفت: «اين اقدامات به معنی به مخاطره انداختن آينده NPT و پيشرفت در اهداف ديگر اين پيمان، همچون خلع سلاح اتمی است و به همکاری بين المللی در مورد گسترش سلاح های اتمی آسيب می رساند.»



  • «افزايش خطر در پی ادامه برنامه هسته ای ايران می تواند يک خطر جدی پيش روی ما باشد. مذاکرات پيشين در باره برنامه ايران برای غنی سازی اورانيم نياز به اقدامات تازه ای دارد.»
جان دانکن

او افزود: «افزايش خطر در پی ادامه برنامه هسته ای ايران می تواند يک خطر جدی پيش روی ما باشد. مذاکرات پيشين در باره برنامه ايران برای غنی سازی اورانيم نياز به اقدامات تازه ای دارد.»


ايران از سه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل که خواستار توقف غنی سازی اورانيوم شده سرپيچی کرده است.


تازه ترین قطعنامه، اسفند ماه گذشته تصویب شد و در آن از ایران خواسته شده است غنی سازی اورانیم را متوقف کند، اما فروردین ماه گذشته ایران اعلام کرد که نه تنها قصد توقف غنی سازی راندارد بلکه قصد دارد شش هزار سانتریفوژ جدید نیز در تاسیسات هسته ای خود نصب کند.


غرب ايران را متهم به تلاش برای توليد سلاح هسته ای می کند. اين اتهامات و نتايج بازرسی های آژانس بين المللی انرژی اتمی از ايران و در پی آن، سرپيچی ايران از پاسخ دادن به سوالات آژانس است که موجب شد تا تحریم های اقتصادی و سیاسی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شود.


اما ايران همواره اعلام می کند که هدف برنامه هسته ای آن کشور توليد برق و ديگر مقاصد صلح آميز است و غنی سازی اورانیوم نیز در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای ممنوع نشده است.


پنج قدرت هسته ای به همراه آلمان، اعلام کرده اند که قصد دارند مجموعه ای از مشوق های اقتصادی برای تشويق ايران به توقف غنی سازی اورانيوم به ايران ارائه کند.


آنها همچنين در اين جلسه به نمايندگان کشور های عضو پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای اعلام کردند که قصد دارند مسئله هسته ايران را با مذاکره حل کنند.


قدرت های اتمی جهان همچنين اعلام کردند که آنچه پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای بيش از هرچيز ديگر نياز دارد، بيشتر حراست کردن از انتقال تکنولوژی اتمی است.


اين کشورها از طرح پيشنهادی آژانس انرژی اتمی سازمان ملل، برای تشکيل بانک سوخت اتمی چند جانبه، زير نظر سازمان ملل استقبال کرده اند.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG