لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۵

مجلس ایران طرح «مقابله به مثل» با بازرسی کشتی‌های ایرانی را تصویب کرد


مجلس شورای اسلامی طرح مقابله به مثل با کشورهایی را که هواپیماها و کشتی‌های ایرانی را مورد بازرسی قرار می‌دهند و از تحویل سوخت به هواپیماهای ایران خودداری می‌کنند به تصویب نهایی رساند.

به گزارش وب‌سایت رسمی مجلس ایران، در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۲۹ تیرماه، نمایندگان ماده دیگری از «طرح صیانت از دستاوردهای صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران» را به تصویب رساندند که به موجب آن، جمهوری اسلامی «با کشورهایی که به بازرسی هواپیماها و کشتی‌های ایرانی و محموله‌های باری مبادرت می‌ورزند و یا از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می‌کنند مقابله به مثل خواهد کرد».

این طرح پیش از این در تاریخ ۲۶ خردادماه به منظور «مقابله با توطئه‌های آمریکا و انگلیس» و به دنبال تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران، با ۱۸۰ رأی موافق به تصویب اولیه مجلس رسیده بود.

به موجب برخی از مفاد قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل که در تاریخ ۱۹ خرداد به تصویب رسید، کشورهای عضو این شورا مجاز به بازرسی کشتی‌ها و هواپیماهای ایرانی مظنون به حمل اقلام ممنوعه هستند.

به دنبال تصویب این قطعنامه، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۲۶ خردادماه و در صحن علنی مجلس کشورهایی را که در صدد بازرسی محموله‌های ارسالی ایران هستند خطاب قرار داد و گفت: «به آمریکا و کشورهای ماجراجو هشدار می‌دهیم در صورتی‌ که وسوسه بازرسی محمولات هواپیماها و کشتی‌های ایرانی را در سر داشته باشند، مطمئن باشند در خلیج فارس و دریای عمان به خدمت کشتی‌های آنان خواهیم رسید.»

وی هچنین چندی بعد بار دیگر در مورد بازرسی محموله‌های ایران هشدار داد و اعلام کرد که مجلس در حال اتخاذ تصمیم مهمی برای مقابله به مثل با این کشورهاست.

در همین زمینه علی فدوی، فرمانده نيروی دريايی سپاه پاسداران ایران، نیز در اوایل تیرماه گفته بود که در صورتی که آمريکا و هم‌پيمانان آن اقدام به بازرسی کشتی‌های ايرانی در آب‌های آزاد و بين‌المللی کنند با «واکنش خاص و متناسب» نيروی دريايی سپاه در تنگه هرمز و خليج فارس روبه‌رو خواهند شد.

تصویب طرح «مقابله به مثل» در حالی صورت گرفته است که مجلس شورای اسلامی تاکنون در مورد نحوه اجرای این مصوبه و به‌ویژه نحوه «مقابله به مثل» با کشورهایی که از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری کرده‌اند توضیحی نداده است.

شرکت نفتی بریتیش پترولیوم در اوایل تیرماه از تحویل سوخت به دو هواپیمای ایرانی در فرودگاه هامبورگ آلمان خودداری و دلیل آن را پایان یافتن قرارداد این شرکت با جمهوری اسلامی اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG