لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

«دو هواپیمای ایرانی بدون سوختگیری فرودگاه هامبورگ را ترک کردند»


در حالی که مقام‌های آلمانی و نیز برخی مقام‌های ایرانی هر گونه محدودیت در سوختگیری هواپیماهای مسافربری ایرانی در آلمان را تکذیب کرده‌ بودند، دو هواپیمای ایرانی در روزهای گذشته بدون سوختگیری فرودگاه هامبورگ را ترک کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی فرودگاه هامبورگ آلمان روز پنچ‌شنبه اعلام کرد، دو هواپیمای ایرانی در روزهای گذشته بدون دریافت سوخت این فرودگاه را ترک کرده‌اند.

خانم کاتیا تمپل در این باره گفته است: «ما می‌توانیم تایید کنیم که این هواپیماها فرودگاه هامبورگ را بدون سوختگیری ترک کرده‌اند، اما نمی‌توانیم بگوییم مقصد پرواز آنها کجا بوده یا کجا سوختگیری کرده‌اند».

چند روز پیش گزارش‌هایی در باره خودداری از تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایران در فرودگاه‌های چند کشور شامل آلمان، بریتانیا، امارات و کویت به نقل از برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نیز دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی ایران منتشر شده بود.

با این حال اندکی پس از انتشار این اخبار برخی مقام‌های مسئول در کشورهای آلمان، بریتانیا و امارات و نیز رئیس دفتر ایران‌ایر در آلمان وجود هر گونه محدودیت برای سوختگیری هواپیماهای ایرانی را در این کشورها تکذیب کرده بودند.

در همین راستا سخنگوی وزارت حمل و نقل آلمان نیز با بیان این که محدودیتی در زمینه سوختگیری هواپیماهایی ایرانی در آلمان وجود ندارد، گفته بود، براساس تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا ممنوعیتی برای ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی وجود ندارد و محدودیت جداگانه‌ای نیز در این زمینه پیش‌بینی نشده است.

با این حال سخنگوی فرودگاه هامبورگ با بیان این که یک فروند هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در روز یکشنبه و یک هواپیمای دیگر این شرکت در روز پنج‌شنبه بدون سوختگیری این فرودگاه را ترک کرده‌اند، گفته است، سوختگیری هواپیماها مساله‌ای است که به شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های نفتی مربوط می‌شود و ارتباطی با فرودگاه ندارد.

پیشتر روزنامه فاینشنال‌تایمز گزارش داده بود که غول نفتی بریتیش پترولیوم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی را متوقف کرده است.

شرکت رویال ‌داچ ‌شل و شرکت بریتیش‌ پترولیوم از عمده‌ترین تامین کنندگان سوخت هواپیما در فرودگاه‌های آلمان به شمار می‌آیند.

در همین حال به گفته سخنگوی شرکت نفتی شل، این شرکت هیچ‌ گونه قراردادی با شرکت ایران‌ایر برای تحویل سوخت در فرودگاه هامبورگ آلمان ندارد.

از سوی دیگر یکی از سخنگویان شرکت بریتیش‌پترولیوم بدون اظهارنظر در این باره که این شرکت با کدامیک از شرکت‌های هواپیمایی قرارداد تامین سوخت دارد، تاکید کرده است، بریتیش‌ پترولیوم به تحریم‌های بین‌المللی عمل می‌کند.

ایران به دلیل تن ندادن به خواسته‌های جامعه جهانی برای متوقف ساختن فعالیت‌های هسته‌ای حساس خود به تازگی با تحریم‌های تازه‌ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد روبرو شده است و علاوه بر این ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند که به مراتب فراگیرتر از تحریم‌های شورای امنیت است.

بر اساس تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده، شرکت‌های طرف قرارداد با جمهوری اسلامی با تحریم‌های یکجانبه آمریکا روبرو شده و حتی ممکن است از حضور در بازار آمریکا محروم شوند.

پیشتر کاظم جلالی، مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با مرتبط دانستن خودداری از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران گفته بود: «عدم تحویل سوخت به هواپیماهای مسافربری ایرانی در فرودگاه کشورهای خارجی از مفاد قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت سازمان ملل نیست و این نوع تحریم‌های غیرانسانی را رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه سیاست‌های یکجانبه و خصمانه کاخ سفید در قبال ایران به تصویب رسانده است.»

شرکت‌های بزرگ نفتی مانند شرکت رویال ‌داچ ‌شل نیز پیشتر اعلام کرده‌ بودند، تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران را رعایت خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG