لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

بیشتر هواپیماهاى ایران‌ایر اجازه پرواز به اروپا را ندارند


نمایی از دفتر ایران ایر در فرانکفورت آلمان که یادگاری از دوران اوچ این شرکت هواپیمایی در دهه هفتاد میلادی است.
نمایی از دفتر ایران ایر در فرانکفورت آلمان که یادگاری از دوران اوچ این شرکت هواپیمایی در دهه هفتاد میلادی است.
کمیسیون اتحادیه اروپا بیش از نیمى از هواپیماهاى متعلق به شرکت هواپیمایى ایران‌ایر را در لیست سیاه خود قرار داده است و به این ترتیب این هواپیماها اجازه پرواز به مقصد اروپا را نخواهند داشت.

کمیسیون اتحادیه اروپا به تازگى ۳۴ فروند از هواپیماهاى متعلق به شرکت هواپیمایى ایران‌ایر را به دلیل نداشتن استاندارهاى بین‌اللمللى در لیست سیاه خود قرار داده است که این تعداد هواپیما بیش ازنیمى از ناوگان ۶۷ فروندى ایران‌ایر را شامل مى‌شود.

تازه‌ترین لیست سیاه شرکت‌های هواپیمایی که توسط کمیته امنیت پرواز کمیسیون اتحادیه اروپا تهیه شده است، در سایت اینترنتی این کمیسیون قابل دسترسی است.

بر اساس اعلام کمیسیون اروپا ممنوعیت پرواز هواپیماهاى متعلق به شرکت ایران‌ایر در مسیرهاى اروپایى در اولین زمان ممکن اجرایى خواهد شد.

هر چند پیشتر نیز کمیسیون اروپا شرکت هواپیمایى ماهان‌ را براى مدتى از پرواز در مسیرهاى اروپایى منع کرده بود، اما این نخستین بار است که شرکت هواپیمایى دولتى ایران در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

شرکت هواپیمایى ایران ایر که در دوران حکومت محمدرضا پهلوى یکى از شرکت‌هاى هواپیمایى پیشرو در منطقه بود و از مدرن‌ترین هواپیماهاى غربى و به ویژه آمریکایى بهره مى‌برد، پس از انقلاب ۱۳۵۷ از امکان دستیابى به هواپیماهاى جدید محروم مانده است.

هم اکنون کمیسیون اروپا ده‌ها فروند از هواپیماهاى ایرباس و بوئینگ متعلق به ایران‌ایر را که بیشتر آنها در دهه هفتاد میلادى وارد ناوگان این شرکت شده بودند، در لیست سیاه خود قرار داده است.

از جمله این هواپیماها مى‌توان به هواپیماهاى پهن‌پیکر بووئینگ ۷۴۷ ایران‌ایر اشاره کرد که بیشتر آنها به دنبال تحریم‌هاى آمریکا علیه ایران زمیگیر شده‌اند.

بر اساس قوانین تحریمى آمریکا، جمهورى اسلامى اجازه خرید هواپیماهاى مسافربرى آمریکایى و یا هواپیماهایى را که بخشى از قطعات آن آمریکایى است، ندارد.

از این رو شرکت‌هاى هواپیمایى ایرانى براى تامین هواپیماهاى مورد نیاز خود به هواپیماهاى روسى یا هواپیماهاى اجاره‌اى روى آورده اند.

اما به دلیل سقوط پى در پى هواپیماهاى ساخت روسیه در سال‌هاى گذشته در ایران هم اکنون زمزمه‌هایى از کنار گذاشتن این نوع هواپیماها از ناوگان هواپیمایى غیرنظامى ایران به گوش مى‌رسد.

بر اساس اعلام کمیسیون اروپا تصمیم براى قرار دادن نام ایران ایر در لیست سیاه اتحادیه اروپا «پس از انجام بازرسى‌ها و برخى آزمایش‌هاى فنى و امنیتى و برآورد امکان بروز سوانح هوایى جدى» اتخاذ شده است.

کمیته امنیت پرواز کمیسیون اروپا تصریح کرده است که شرکت هواپیمایى ایران‌ایر تنها با استفاده از هواپیماهاى مدرن و داراى استانداردهاى جهانى اجازه پرواز به کشورهاى عضو اتحادیه اروپا را خواهد داشت.

همچنین قرار است در ماه‌هاى آینده هیاتى از کمیسیون اروپا به منظور بررسى ضریب امنیتى سیستم حمل و نقل هوایى شرکت ایران ایر به تهران سفر ‌کند.

کمیسیون اروپا از سال ۲۰۰۶ لیست سیاه شرکت‌هاى هواپیمایى را که اجازه پرواز در مسیرهاى اروپایى را ندارند منتشر کرده است و هم اکنون در این لیست حدود ۳۰۰ شرکت هواپیمایى وجود دارد که بیشتر آنها شرکت‌هایى از کشورهاى آفریقایى و جهان سوم است.

در آخرین تغییرات صورت گرفته در این لیست، علاوه بر شرکت ایران‌ایر، شرکت هواپیمایى آریاناى افغانستان و شرکت‌هایى از کامبوج و رواندا نیز بدان اضافه شده‌اند.
XS
SM
MD
LG