لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

رسانه سبز ایران، رسا، پخش ماهواره‌ای خود را آغاز کرد


لوگوی رسانه سبز ایران
لوگوی رسانه سبز ایران
مسئولان شبکه ماهواره‌ای رسانه سبز ایران، رسا، در اطلاعیه‌ای مورخ چهارشنبه ۱۰ شهریورماه از آغاز به کار پخش ماهواره‌ای این شبکه تلویزیونی خبر دادند.

در اطلاعیه‌ مزبور رسا که در وبسایت‌های خبری نظیر سحام نیوز و کلمه منتشر شده، اعلام شده است که این شبکه از سه شنبه شب و همزمان با شب‌های قدر، پخش ماهواره‌ای خود را بر روی تل ستار ۱۲ برای ایران، خاورمیانه، اروپا و شمال آفریقا آغاز کرده است.



در این اطلاعیه آمده است که «رسا بر پایه وظیفه ملی و شعار هر شهروند یک رسانه که یکی از مبانی جنبش سبز به شمار می‌رود و همچنین در جهت عملیاتی کردن راهبرد بنیادی آگاهی بخشی، شکل گرفته است.»

رسا با تأکید بر این‌که سخنگوی جنبش سبز نیست، متعهد شده است تا تمام تلاش خود را برای بازتاب دادن مطالبات مردم و پیام «رهبران جنبش» به کار ببندد.

در این اطلاعیه همچنین اعلام شده است که شبکه تلویزیونی رسا قصد دارد در قدم بعدی، امکان پخش این شبکه تلویزیونی را بر روی سایر ماهواره‌ها میسر کند.

شبکه تلویزیونی رسا، پیش از این در تاریخ ۱۵ مردادماه و همزمان با یکصد و چهارمین سالگرد نهضت مشروطیت ایران، پخش اینترنتی خود را آغاز کرد و زمینه فعالیت آن نیز «انعکاس و پخش اخبار، تحلیل، گزارش و برنامه های فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی» اعلام شده است.

این شبکه توسط شماری از فعالان جنبش سبز در خارج از ایران راه اندازی شده است و بنیان‌گذاران این شبکه خود را «جمعی از همراهان جنبش سبز مردم ایران» معرفی کرده و اعلام کرده‌اند که به هیچ دولت، سازمان و نهادی که از بودجه خارجی استفاده می‌کند، وابسته نیستند و بودجه خود را از طریق «تبلیغات و کمک‌های مردم ایران» تأمین خواهند کرد.

این درحالی است که در وبسایت رسمی رسا، نامی از مدیران و بنیانگذاران این رسانه برده نشده است.


«از استقلال مالی تا اسلام رحمانی»


در منشور «شبکه سبز ایران» آمده است: « رسا موسسه‌ای است غیر انتفاعی و مستقل از احزاب، سازمان‌ها و نهادهای سیاسی دولتی و غیر دولتی که به دلیل خفقان موجود در کشور، خارج از ایران ثبت شده و در چارچوب اصول مطرح شده در این منشور فعالیت می‌کند. منابع مالی این شبکه تنها از طریق کمک‌های مردمی و تبلیغات خواهد بود و از هیچ دولت و یا سازمان دولتی خارجی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مطلقاً کمکی دریافت نخواهد کرد.»

رسا همچنین خط مشی دهگانه این شبکه را «حقوق بشر، اسلام رحمانی،مردم سالاری،تمامیت ارضی،حاکمیت قانون،تکثر آرا، جریان آزاد اطلاعات، فرهنگ گفتگو ، قرائت دموکراتيک از قانون اساسی و آرمانهای انقلاب اسلامی و استفاده از روش های مدنی» عنوان کرده است.

شبکه تلویزیونی رسا در حالی آغاز به کار کرده است که به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی اغلب روزنامه‌ها و نشریات متعلق به اصلاح‌طلبان را توقیف کرده و سایت‌های اینترنتی آنها را نیز مسدود کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG