لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

«به رسانه‌ها بخشنامه صادر می‌کنند که مبادا در مورد جنبش سبز بنویسند»


پس از انتشار اخباری مربوط به اعمال محدودیت از سوی وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در مورد انتشار اخبار و گزارش‌های مربوط به رهبران مخالفان دولت، میرحسین موسوی این اقدام را بیانگر «عدم تحمل و انجماد نظام» ارزیابی کرده است.

وب‌سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان در هفته گذشته از انتشار دستورالعملی خبر دادند که بر اساس آن وزارت ارشاد دولت دهم از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی خواسته است که از انتشار اخبار، تصاویر و سخنان میرحسین موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی خودداری کنند.

آقای موسوی که بارها از عملکرد یک‌سویه صداوسیما و دیگر رسانه‌های دولتی در مواجهه با نظارت منتقدان و مخالفان دولت انتقاد کرده است این بار به صراحت در جمع شماری از رزمندگان دوران جنگ گفته است که «عدم تحمل و انجماد نظام» به جایی رسیده است که «به رسانه‌ها بخشنامه صادر می‌کنند که مبادا کلمه‌ای در مورد جنبش سبز بنویسند».

آخرین نخست‌وزیر ایران که تا آبان‌ماه گذشته، ریاست فرهنگستان هنر را نیز برعهده داشت، از دیگر نمودهای این انجماد و عدم تحمل را سانسور صدای «ربنا»ی محمدرضا شجریان به هنگام افطار ارزیابی کرده است.

به نوشته سایت های نزدیک به اصلاح طلب، در دستورالعمل دولت محمود احمدی‌نژاد که خطاب به مدیران مسئول روزنامه‌های سراسری، مدیران عامل خبرگزاری‌های داخلی و مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها صادر شده، با نام بردن از این سه رهبر اصلاح‌طلب مخالف دولت، انتشار اخبار مربوط به آنها متضمن آثار منفی احتمالی شمرده شده است.

به نوشته این سایت ها، این دستورالعمل با استناد به «ملاحظات مراجع ذی‌صلاح امنیتی» در مورد این آثار منفی و نیز تبصره ۲ ماده پنج قانون مطبوعات، خواستار آن شده است که از انعکاس تصویر، خبر یا گزارش در مورد این افراد خودداری شود.

تبصره یاد شده در این دستورالعمل مصوبات شورای امنیت ملی را برای مطبوعات «لازم‌الاتباع» می‌داند و تخلف از این موضوع را مستوجب تعطیلی موقت دوماهه و رسیدگی خارج از نوبت در دادگاه می‌شمارد.

با این حال در این «دستورالعمل محرمانه» که به تاریخ ۲۷ مرداد ۸۹ و با امضای احسان قاضی‌زاده هاشمی، مدیرکل مطبوعات و رسانه‌های داخلی وزارت ارشاد، انتشار یافته، هیچ اشاره‌ای به مصوبه شورای عالی امنیت ملی در این زمینه نشده است.

تصویری از این «دستورالعمل محرمانه» در وب‌سایت ندای سبز آزادی، نزدیک به مخالفان دولت، و نیز سایت‌های خبری کلمه و سحام نیوز، نزدیک به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، انتشار یافته است.

مطبوعات داخلی ایران از مدت‌ها پیش و با تشدید فشارهای حکومتی بر رهبران اصلاح‌طلبان ایران، از انتشار اخبار مربوط به میرحسین موسوی، آخرین نخست‌وزیر جمهوری اسلامی، و مهدی کروبی، رئیس دو دوره مجلس شورای اسلامی، خودداری می‌کنند و تنها اخبار مربوط به محمد خاتمی، به عنوان رئیس جمهور ایران در سال‌های ۷۶ تا ۸۴، بعضاً در برخی رسانه‌های رسمی انتشار می‌یابد.

خبرگزاری‌های ایلنا و ایسنا دو خبرگزاری رسمی در ایران هستند که در یک سال همچنان به انتشار اخبار رئیس جمهور پیشین ایران مبادرت کرده‌اند، گرچه آخرین گزارش مربوط به محمد خاتمی که در خبرگزاری ایلنا انتشار یافت، گزارش یک سخنرانی در بنیاد باران در حضور محمد خاتمی است که همزمان با صدور دستورالعمل وزارت ارشاد در تاریخ ۲۷ مرداد انتشار یافته است.

خبرگزاری ایسنا نیز آخرین بار در تاریخ نهم مردادماه، پیام تسلیت رئیس جمهور پیشین ایران را به مناسبت درگذشت اسماعیل ططری، نماینده کرمانشاه در مجلس ششم، منتشر کرده است.

در یک سال گذشته هواداران دولت به تبعیت از آیت‌الله خامنه‌ای که اعتراض‌های مسالمت‌آمیز به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری دهم را فتنه نامید، از محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی به عنوان سران فتنه نام برده و خواهان برخورد قضایی با آنها شده‌اند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی حتی پا را از این نیز فراتر نهاد و مدعی شد که آمریکا به واسطه یک دولت اسلامی در منطقه مبالغی میلیاردی برای براندازی جمهوری اسلامی در اختیار «سران فتنه» گذاشته است، ادعایی که نخستین بار از دهان احمد جنتی، از حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد و دبیر شورای نگهبان، خارج شد و پس از آنها بارها اصلاح‌طلبان با انتقاد شدید از این سخنان، خواستار پیگیری موضوع توسط دستگاه قضایی شدند.
XS
SM
MD
LG