لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

وزير اطلاعات ايران: کمک يک ميليارد دلاری به سران فتنه واقعيت دارد


حيدر مصلحی وزير اطلاعات ايران، روز سه شنبه گفته است که کمک کشورهای خارجی به رهبران مخالفان دولت بيش از يک ميليارد دلار است و فردی مرتبط با اين رهبران «دستگير» شده که به« دريافت مبلغ قابل توجهی پول از سوی دشمنان انقلاب اقرار کرده است.»

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، وزير اطلاعات در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، درباره کمک يک ميليارد دلاری به رهبران مخالفان و واقعيت اين خبر گفت:«واقعيت داشت. شما بالاتر از اينها را بايد در نظر بگيريد.»

«سران فتنه» عبارتی است که حاميان دولت در ايران برای ناميدن رهبران مخالفان دولت و به ويژه ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی به کار می‌برند و آنها را به تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی متهم می‌کنند.

حيدر مصلحی همچنین گفته است:«فردی که در واقع پشتيبان خبری برای سران فتنه داشت چندی قبل دستگير شد و به کمک‌های سرويس اطلاعاتی CIA و پولی که در اختيار او قرار داده می‌شد اذعان کرد و يا فردی که از کشور گريخته بود و بيانيه برخی از سران فتنه را تدوين می‌کرده و حمايت‌هايی که از آن از سوی سرويس‌های اطلاعاتی می‌شد و اينها چيزهايی است که روشن می‌شود.»

حيدر مصلحی که در حاشيه جلسه هيات دولت صحبت می کرد هويت اين فرد بازداشت شده را مشخص نکرده است.

مساله کمک کشورهای خارجی به رهبران مخالفان در ايران در جريان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری را در ابتدا احمد جنتی در اوايل مردادماه در مسجد جمکران قم مطرح کرد.

وی گفته بود به اسنادی دست يافته که نشان می‌دهد، آمريکايی‌ها يک ميليارد دلار در اختيار رهبران معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری گذاشته‌اند.

آقای جنتی همچنين گفته بود: «آمريکايی‌ها يک ميليارد دلار از طريق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمريکا در کشورهای منطقه هستند، به سران فتنه دادند و همين سعودی‌ها که به نمايندگی آمريکا صحبت می‌کردند، گفتند، اگر توانستيد نظام را منقرض کنيد، تا پنجاه ميليارد دلار ديگر را هم می‌دهيم، اما خداوند اين فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد.»

این اظهارات احمدی جنتی با واکنش تند مخالفان رو به رو شد و آنها از احمد جنتی خواسته اند تا مستندات خود را در این زمینه ارائه کند. ولی تاکنون چنین اسنادی ارائه نشده است.

«مستندات ما می گوید موسویان جاسوس است»

وزير اطلاعات ايران در بخش ديگری به موضوع حسين موسويان، از مذاکره کنندگان ارشد هسته ای در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی اشاره کرد و گفته است که براساس اسناد اين وزارتخانه وی «جاسوس» است.

حيدر مصلحی گفت:« آن‌چه که وزارت اطلاعات می‌گويد بر اساس مستنداتی است که دارد و در واقع تعريفی که ما از جاسوس بودن آن داريم بر اساس اين مستندات است».

پرونده حسين موسويان از سه سال پيش به هنگام بازداشت وی آغاز شده است. وی مدتی را در زندان گذارند ولی با سپردن وثيقه آزاد شد.

دادگاه در حکم خود درباره پرونده حسين موسويان وی را از اتهام «جاسوسی» تبرئه کرد، ولی به اتهام اخلال در امنيت ملی مجرم شناخت و به دوسال حبس تعليقی محکوم کرد.

اين در حالی است حيدر مصلحی در پاسخ به پرسشی درباره رای دادگاه آقای موسويان گفته است:« اين‌که در دستگاه قضايی ممکن است نقصی در قوانين وجود داشته باشد و يا قوانين جايی مشکل داشته باشد به اين معنا نيست که اين فرد جاسوس نيست. من نمی‌خواهم دستگاه قضايی را زير سوال ببرم ولی همان‌طور که گفتم اگر نقصی در قانون وجود داشته باشد به اين معنا نيست که اين فرد جاسوس نيست».

وکيل حسين موسويان نيز روز سه شنبه در واکنش به اطلاعيه وزارت اطلاعات جمهوری ايران تاکيد کرده که هيچ گونه اتهام «جاسوسی» به موکلش ثابت نشده و اگر حمله ها ادامه داشته باشد، آقای موسويان «سکوت خود را شکسته» و به آنها پاسخ می دهد.

وزرات اطلاعات ايران روز يکشنبه در بيانيه ای بارديگر حسين موسويان به « جاسوسی» متهم کرد بود.
XS
SM
MD
LG