لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۹

انفجارهای روز دوشنبه در عراق، ده‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشت


دو انفجار پرتلفات روز دوشنبه در مسیر نجف به کربلا و در ۲۰ کیلومتری کربلا رخ دادند
دو انفجار پرتلفات روز دوشنبه در مسیر نجف به کربلا و در ۲۰ کیلومتری کربلا رخ دادند
وقوع یک رشته انفجار در روز دوشنبه در مسیر نجف به کربلا و همچنین در نزدیکی دفتر شبکه تلویزیونی العربیه در بغداد، دستکم ۲۳ کشته و ۵۷ زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، بیشترین کشته‌ها متعلق به دو انفجار در نزدیکی کربلا بودند که در آن، انفجار دو خودروی بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی کربلا و در مسیر زائران شیعه‌، دستکم ۱۹ کشته و ۴۷ زخمی برجای گذاشت.

این دو انفجار در حدود ساعت ۷ بعد از ظهر روز دوشنبه، ۵ مرداد ماه و در ۲۰ کیلومتری جنوب کربلا، در مسیری که از نجف به کربلا منتهی می‌شود، در حالی رخ داده است که هزاران زائر شیعه به منظور برگزاری ایام نیمه شعبان و میلاد دوازدهمین امام شیعیان، عازم کربلا شده‌اند.

تا کنون گروه یا حزبی مسئولیت این بمب‌گذاری‌ها را به گردن نگرفته است، اما برخی بر این باورند که تندروهای سنی مسئول این انفجارها هستند.

همچنین بر اثر انفجار یک ماشین بمب‌گذاری شده دیگر در ساعات اولیه روز دوشنبه در نزدیکی دفتر شبکه تلویزیونی سعودی «العربیه» در بغداد، دست‌کم ۴ نفر از جمله یک زن کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند که سلام الزوبعی، معاون سابق نخست‌وزیر نیز که منزلش در نزدیکی محل انفجار واقع است بر اثر این انفجار زخمی شده است.

خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی دفتر شبکه تلویزیونی العربیه در بغداد منفجر شده است
این انفجار در حالی صورت گرفته است که نیروهای امنیتی عراق پیش از این هشدار داده بودند که امکان دارد برخی رسانه‌ها، از جمله رسانه‌های خارجی واقع در بغداد هدف حملات شبه نظامیان القاعده قرار گیرند.

همچنین در حالی که سخنگوی اداره امنیت بغداد، قاسم الموسوی، القاعده را مسئول این انفجار معرفی کرده، این گروه تاکنون در مورد این انفجار اظهار نظری نکرده است.

اگرچه در مجموع خشونت‌های عراق از زمان آغاز جنگ‌های فرقه‌ای میان گروه‌های شیعه و سنی که در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی به اوج خود رسید، تا حد زیادی کاهش یافته است، اما بمب‌گذاری و کشتار در منطقه کماکان ادامه دارد.

پیش از این و در اواسط تیرماه، یک رشته انفجار در مسیر زائران شیعه راهی حرم امام کاظم نیز به کشته شدن دستکم ۷۰ کشته و صدها زخمی انجامید.

این حملات در حالی صورت می‌گیرند که بحث‌های سیاسی درباره سرنوشت انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت جدید، در بین گروه‌های عراقی همچنان ادامه دارد.

در انتخابات پارلمانی عراق که در تاریخ ۱۶ اسفندماه صورت گرفت، دو ائتلاف شیعه، ائتلاف دولت قانون و ائتلاف ملی عراق، و ائتلاف العراقیه که متشکل از سکولارهای شیعه و گروه‌های سنی است، با یکدیگر به رقابت پرداختند و ائتلاف دولت قانون به سرکردگی نوری المالکی، ۸۹ کرسی، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی ۹۱ کرسی و ائتلاف ملی عراق ۷۰ کرسی را از آن خود کرد.

این در حالی است تشکیل دولت در عراق نیازمند اخذ حداقل ۱۶۳ کرسی از ۳۲۵ کرسی پارلمان عراق است.

طی روزهای گذشته ایاد علاوی، رهبر ائتلاف العراقیه، و مقتدی صدر، رهبر جنبش صدر، در سوریه با یکدیگر دیدار و در مورد تشکیل دولت ائتلافی آینده عراق با یکدیگر گفت‌وگو کردند و این در حالی است که در حال حاضر رهبران احزاب و گروهای سیاسی متخلف در عراق برای تشکیل دولت وحدت ملی درحال رایزنی هستند.
XS
SM
MD
LG