لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

دست کم ۴۳ نفر در حملات انتحاری عراق کشته شدند


در جریان یک رشته حملات انتحاری که روز یکشنبه در بغداد، پایتخت عراق، و استان الانبار این کشور در مرز با سوریه رخ داد دست کم ۴۳ نفر کشته و ۴۷ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

خبرگزاری های خارجی به نقل از مقام های عراقی گزارش دادند که هدف این حملات، گروه سنی «الصحوه» (بیداری) این کشور بوده است که با دولت مرکزی همکاری می‌ِکند.

گزارش ها حاکی است که اولین حمله زمانی رخ داد که بمبگذار انتحاری خود را به صف نیروهای ضد تروریست در منطقه رضوانیه که در حال دریافت حقوق خود بودند رساند و کمربند انفجاری اش را منفجر کرد که در جریان این حمله، دست کم ۳۹ نفر کشته و تعدادی زخمی شدند.

به گفته مقام های پلیس، انفجار دوم هنگام ملاقات رهبران شبه نظامی سنی در استان الانبار در نزدیکی مرز با سوریه روی داد که در جریان آن چهار نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

این بمبگذاری ها در حالی روی می دهد که تشکیل دولت جدید عراق هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و گروهای شیعه، سنی و کرد این کشور پس از گذشت سه ماه هنوز موفق به تشکیل دولت ائتلافی نشده‌اند.

در انتخابات پارلمانی سه ماه پیش در عراق هیچ ‌یک از گروهای سیاسی این کشور موفق به کسب اکثریت آراء نشدند.

در همین راستا تلاش های هفته گذشته جو بایدن،‌ معاون رئیس جمهور آمریکا، نیز در متقاعد کردن طرف‌ها برای تشکیل دولت جدید کار به جایی نبرد.

آن گونه که خبرگزاری رویترز گزارش می دهد عدم توافق گروهای شیعه، سنی و کرد درعراق سبب شده تا شورشیان سنی مرتبط با گروه القاعده از خلاء موجود استفاده کرده و حملات خود را افزایش دهند.

انفجار روز یکشنبه در میان گروه شبه نظامی «الصحوه» اتفاق افتاد که ابتدا در کنار گروه القاعده علیه نیروهای ائتلاف می‌جنگیدند اما در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ از القاعده جدا شده و با نیروهای آمریکایی همکاری خود را آغاز کردند.

به گفته یکی از مقام های وزارت کشور عراق، تمامی کشته شدگان از گروه «الصحوه» بودند و تنها دو نظامی عراقی در این انفجار زخمی شدند.

در ماه‌های گذشته حملات انتقام جویانه علیه رهبران گروه سنی «الصحوه» در عراق افزایش یافته است.

جنگ‌های فرقه ای که از هنگام اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۳ بین اقلیت سنی و شیعیان این کشور آغاز شده است، در سال های اخیر به گونه‌ای چشمگیر کاهش یافته اما با این حال برخی گروهای سنی همچنان در برابر دولت مرکزی مقاومت می کنند.

سه روز پیش نیز در شهر تکریت، در ۱۵۰ کیلومتری شمال بغداد، انفجار یک خودرو جان شش نفر را گرفت.

نا آرامی های عراق در حالی صورت می گیرد که بر اساس طرح جدید دولت اوباما ،و ‌بر اساس یک جدول زمانی قرار است که تعداد نیروهای آمریکایی از یکصد هزار نفرنیروی موجود در عراق به ۵۰ هزار نفر کاهش یابد.

ایالات متحده اعلام کرده است که ۵۰ هزار نیروی باقی‌مانده، تا دسامبر سال ۲۰۱۱ در عراق باقی خواهند ماند.
XS
SM
MD
LG