لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

آغاز شصت و هفتمین جشنواره فیلم ونیز با حضور شیرین نشاط


شصت و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، چهارشنبه، اول سپتامبر برابر با دهم شهریورماه با اکران فیلم «قوی سیاه» اثر درن آرونوفسکی، کارگردان سینمای آمریکا در حالی کلید خورد که شیرین نشاط، کارگردان ایرانی، به عنوان یکی از رؤسای هیئت داوران، در این جشنواره حضور دارد.

به نوشته وب‌سایت رسمی دو سالانه ونیز، داوری فیلم‌های جشنواره در پنج حوزه ونیزیا، اوریزونتی (افق)، کنتروکامپو ایتالیانو، جایزه ونیز برای اولین فیلم و خلاقانه‌ترین فیلم سه بعدی صورت خواهد گرفت که کوئنتین تارانتینو، کاگردان سینمای آمریکا و خالق فیلم‌هایی نظیر «حرامزاده‌های بی‌شرف» و «پالپ فیکشن» ریاست داوری بخش ونیزیا را برعهده دارد و شیرین نشاط، کارگردان ایرانی و سازنده فیلم‌هایی نظیر «زنان بدون مردان» و «مهدخت» نیز به عنوان ریاست هیئت داوران بخش اوریزونتی در جشنواره حضور خواهد داشت.



شیرین نشاط در سال ۲۰۰۹ با فیلم «زنان بدون مردان»، شیر نقره‌ای این جشنواره را از آن خود کرد. وی همچنین در سال ۱۹۹۹ به دلیل اینستالیشن ویدئویی دو فیلم «خلسه» و «تلاطم» برنده شیر طلایی شده بود.

در شصت و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز مجموعا ۸۶ فیلم از ۳۵ کشور از جمله آرژانتین، بنگلادش، کانادا، شیلی، لاتویا، فرانسه، لبنان و چین در به نمایش در خواهند آمد که از این میان ۲۴ فیلم در بخش مسابقه‌ اصلی یا ونیزیا، ۲۱ فیلم در بخش اوریزونتی، ۱۲ فیلم در بخش کنتروکامپو ایتالیانو و ۲۹ فیلم در بخش خارج از مسابقه به روی پرده خواهند رفت.

به نوشته این وبسایت، این ۸۶ فیلم از میان ۴۲۵۱ فیلم از ۷۴ کشور جهان انتخاب شده‌اند.

از فیلم‌های بخش مسابقه علاوه بر «قوی سیاه» می‌توان به «یک جایی» از سوفیا کوپولا، «وعده‌های مکتوب بر آب» اثر ونسان گالو، «۱۳ آدمکش» از تاکاشی میئیکه، «میرال» از جولین شنابل، «ونوس سیاه» از عبداللطیف کشیشه، «گلدان» (پوتیش) از فرانسوا اوزون و «سه» اثر تام تیکور اشاره کرد.

همچنین قرار بر این است که شیر طلایی افتخاری امسال جشنواره برای دستاورد یک عمر فعالیت هنری به جان وو کارگردان چینی و خالق آثار نظیر «تیر شکسته»، «تغییر چهره» (فِیس آف)، «مأموریت غیر ممکن ۲»، «آدمکش» و «صخره سرخ» اهداء شود.

این جشنواره همچنین دارای دو بخش جنبی هفته بین‌المللی منتقدان و روز مؤلفان-‌روزهای ونیز است که فیلم کوتاه «آکاردئون»، ساخته جعفر پناهی، کارگردان ایرانی که ده سال پیش به خاطر فیلم «دایره» برنده شیر طلایی جشنواره ونیز شده بود نیز آغازگر بخش روزهای ونیز جشنواره خواهد بود.

«آکاردئون» یک فیلم کوتاه ۹ دقیقه‌ای و بخش مختصری از فیلم بلند و در دست ساخت آقای پناهی به نام «آنگاه و اکنون؛ ورای مرزها و تفاوت‌ها» است که بر اساس اصل ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر که آزادی اندیشه،‌فکر و مذهب را حق هر فرد می‌داند، ساخته شده است.

قرار بر این بود که جعفر پناهی نیز در این جشنواره ونیز حضور داشته باشد اما با توجه به ممنوعیت سفری که جمهوری اسلامی برای آقای پناهی قائل شده است، هنوز حضور وی در این جشنواره قطعی نیست.

جشنواره فیلم ونیز در تاریخ ۱۱ سپتامبر، برابر با ۲۰ شهریورماه و پس از یازده روز، با اکران فیلم «طوفان» اثر جولی تایمور، کارگردان آمریکایی به کار خود پایان خواهد داد.
XS
SM
MD
LG