لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

درخواست سه شخصیت جهانی برای آزادی دو شهروند آمریکایی در ایران


مادران شین‌باوئر (چپ) و جاش فتال در حالی که عکس فرزندانشان را در دست دارند.
مادران شین‌باوئر (چپ) و جاش فتال در حالی که عکس فرزندانشان را در دست دارند.
سه تن از شخصيت های معروف جهانی با انتشار درخواست مشترکی از دولت جمهوری اسلامی ايران خواستند تا شين باوئر و جاش فتال، دو شهروند آمريکايی را که ماه هاست در زندان به سر می برند، آزاد کند.

دو برندۀ جايزۀ صلح نوبل و يک فيلسوف معروف آمريکايی امضاکنندگان اين نامۀ مشترک هستند.

اسقف دزموند توتو، شخصيت مذهبی و از مبارزان مدنی آفريقای جنوبی و برندۀ جايزۀ صلح نوبل، ميرد مگواير يکی ديگر از برندگان جايزۀ صلح نوبل و پروفسور نوآم چامسکی فيلسوف و استاد انستيتوی تکنولوژی ماساچوست، بار ديگر با انتشار درخواست مشترکی از دولت ايران، خواستار اجرای فوری عدالت و شفقت در مورد دو شهروند جوان آمريکايی، شين باوئر و جاش فتال شده اند که حدود شانزده ماه است به اتهام ورود غيرمجاز به ايران، در اوين زندانی اند.

در اين نامه گفته شده است: « ما عاجلانه از مقام های جمهوری اسلامی ايران درخواست می کنيم، همچنان که با رافت و مهربانی در بارۀ سارا شورد عمل کردند، با نشان دادن شفقت و گذشت، شين باوئر و جاش فتال را نيز بدون معطلی آزاد کنند.»

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، سارا شورد، شین باور و جاشوا فتال مرداد سال گذشته، در منطقه مرزی کردستان عراق با ایران و حین عبور از خط مرزی عراق و ورود به خاک جمهوری اسلامی، توسط مأموران ایرانی دستگیر شدند و از سوی جمهوری اسلامی به «عبور غیرقانونی» به خاک ایران و «جاسوسی» متهم شدند.

این در حالی است که این سه نفر ضمن رد اتهام «جاسوسی» اعلام کرده‌اند که در حین کوهنوردی در مناطق کوهستانی مرزی «به اشتباه» از مرز عبور کرده‌اند.

با این حال، مقامات ایران در تاریخ ۲۳ شهریورماه، سارا شورد را تا زمان برگزاری دادگاه، به قید وثیقه آزاد کردند و این در حالی است که دو شهروند آمریکایی دیگر همچنان در زندان اوین به سر می‌برند.

دزموند توتو، میرد مگوایر و نوآم چامسکی ضمن اظهار تاسف عميق از ادامۀ حبس اين دو آمريکايی، نگرانی شديد خود را از محاکمه آنان به اتهاماتی به دور از واقعيت و عاری از شواهد معتبر ابراز داشته اند.

در اين دادخواست مشترک، همچنين با اشاره به بی گناهی شين باوئر و جاش فتال، اضافه شده که آنها قربانی تنش های سياسی بين دولت های ايران و ايالات متحده شده اند و نبايد متحمل رنج های بيشتر شوند.

سارا شورد دختر سی و دو ساله ای که همراه با نامزدش شين باوئر و دوست مشترکشان جاش فتال دستگير و پس از چهارده ماه حبس در ايران، با سپردن وثیقه نيم ميليون دلاری آزاد شد، در گفت و گو با راديو فردا به همين نکته اشاره کرد و گفت انها نبايد قربانی تنش سياسی شوند.

سارا شورد افزود: « دست به نيايش برداشته ام تا اين معضل هرچه زودتر پايان گيرد و ما سه تن بتوانيم بخشی از تلاش های مثبت برای بهبود روابط بين ايران و آمريکا شويم.»

اسقف دزموند توتو، ميرد مگواير و پروفسور نوآم چامسکی که روز سه شنبه درخواست مشترک آزادی دو شهروند جوان آمريکايی را از مقام های جمهوری اسلامی ايران انتشار دادند، ابراز اطمينان کرده اند که در صورت آزادی شين باوئر و جاش فتال، جهان از اقدام انسانی ايران به گرمی استقبال خواهد کرد.

اين سه شخصيت جهانی پيش از اين نيز دادخواست مشابهی را به مقام های جمهوری اسلامی ايران فرستاده بودند که در پی آن سارا شورد از زندان آزاد شد.
XS
SM
MD
LG