لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

سند ویکی‌لیکس: ایران سه آمریکایی متهم به جاسوسی را از خاک عراق ربود


شین باوئر و جاش فتال (به ترتیب از چپ) هنوز به اتهام جاسوسی در اوین به سر می‌برند
شین باوئر و جاش فتال (به ترتیب از چپ) هنوز به اتهام جاسوسی در اوین به سر می‌برند
بر اساس اسناد نظامی تازه که روز جمعه در وب‌سایت ویکی‌لیکس از جنگ عراق منتشر شد، سه آمریکایی که دو تن از آنها هنوز در ایران به اتهام جاسوسی در زندان اوین محبوس هستند در زمان دستگیری در خاک عراق بوده‌اند، نه خاک ایران.

در یکی از این اسناد به «ربوده شدن سه آمریکایی و انتقال آنها به داخل مرز ایران» اشاره شده است.

نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران در تابستان سال ۲۰۰۹ سه آمریکایی به نام‌های سارا شورد، جاش فتال، و شین باوئر را به اتهام «ورود غیرقانونی» به خاک ایران در مرز ایران و عراق دستگیر کردند. بعدا اتهام جاسوسی برای دولت آمریکا نیز به این افراد زده شد.

این گزارش تازه که در میان هزاران سند منتشرشده از سوی ویکی‌لیکس قرار دارد در حالی منتشر شده است که جاش فتال و شین باوئر هنوز در حبس‌اند و به گفته مقامات جمهوری اسلامی محاکمه آنها به جرم جاسوسی نزدیک است.

بر اساس این گزارش ارتش آمریکا که دقیقا تاریخ روز دستگیری این سه آمریکایی در مرز ایران و عراق یعنی ۳۱ ژوییه ۲۰۰۹، ۹ مردادماه ۱۳۸۸، را دارد، سارا شورد و دوستانش به هشدارها در مورد سفر به این نقطه از مرز دو کشور بی‌توجهی کرده‌اند.

در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده است که جمهوری اسلامی بعدا این سه نفر را به جاسوسی متهم خواهد کرد. بر اساس توضیحی که در این گزارش آمده، «نفع این کار برای رهبران ایران این است که توجه مردم ایران را به جای ناآرامی‌های داخلی بر تهدیدهای خارجی متمرکز خواهد کرد».

پیشتر در اوایل تیرماه گذشته نیز نشریه آمریکایی «نیشن» گزارش کرده بود که دو شاهد عینی در گفت‌وگو با این نشریه گواهی داده‌اند که سه کوهنورد آمريکايی در زمان دستگيری در خاک عراق بوده‌اند.

به گزارش این نشریه، این سه جوان آمریکایی وارد خاک ايران نشده بوده و به زور به خاک ايران برده شده و آنجا دستگير شده‌اند.

در گزارش نشریه نیشن آمده بود: «پس از اين که بدون توجه به شليک [نیروهای ایرانی] سه کوهنورد آمريکايی باز هم حاضر به ورود به خاک ايران نمی‌شوند، مامور ناجا وارد خاک عراق شده و به زور آنها را به آن سمت می برد.»

این سند تازه منتشرشده که در میان تقریبا ۴۰۰ هزار سندی است که روز جمعه در وب‌سایت ویکی‌لیکس افشا شده اولین بار در همان روز جمعه بر وب‌سایت روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز منتشر شده است.

گرچه به گفته خبرگزاری آسوشیتدپرس اسناد افشاشده به دست ویکی‌لیکس «اصل و موثق» به نظر می‌رسند، هنوز منبع آنها را نمی‌توان به طور مستقل تایید کرد و مدیر وب‌سایت ویکی‌لیکس هم از افشای منبع خود سر باز می‌زند.

با این حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس پنتاگون، وزارت دفاع ایالات متحده، هرگز اشاره نکرده است که اسنادی که تاکنون در ویکی‌لیکس منتشر شده، از جمله اسناد جنگ افغانستان، نادرست بوده‌اند.

پیشتر در اوایل مردادماه وب‌سایت ویکی‌لیکس بیش از ۹۰ هزار سند مربوط به جنگ افغانستان را منتشر کرد که حاوی جزئيات دقیق جنگ افغانستان در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ و از جمله نقش ایران در بی‌ثباتی این کشور بود.
XS
SM
MD
LG