لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

سازمان ملل از گسترش سوء تغذیه در قرقیزستان ابراز نگرانی کرد


پس از درگیری‌های خونین قومی در قرقیزستان که به کشته شدن صدها نفر و بی‌خانمانی صدها هزار نفر انجامید، این‌بار به دنبال افزایش قیمت غذا و کاهش محصولات کشاورزی در قرقیزستان و نزدیک شدن فصل زمستان، گسترش سوء تغذیه و گرسنگی گریبانگیر مردم قرقیزستان شده است.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، سازمان برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در ماه ژوئیه سال جاری که دسترسی به غذا در بالاترین حد ممکن بود، اعلام کرده بود که حدود ۱.۴ میلیون نفر، برابر با یک چهارم جمعیت قرقیزستان، در معرض گرسنگی و سوء تغذیه قرار دارند که اکنون، به گفته این سازمان، با توجه به قطع واردات غلات از روسیه که موجب بالا رفتن قیمت آرد در این کشور شده است، این رقم به حدود یک میلیون و ۷۴۰ هزار نفر خواهد رسید.

سازمان برنامه جهانی غذا در نظر دارد برای مبارزه با فراگیر شدن سوء تغذیه در این کشور، از ماه سپتامبر تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی، به توزیع جیره غذایی میان حدود ۳۰۰ هزار شهروند این کشور و همچنین پرداخت وجه به شهروندان برای خرید غذا بپردازد.

این سازمان در کنار خدمات خود از مردم و سازمان‌های دیگر نیز درخواست کمک کرده است.

کارل پائلسون، مدیر برنامه جهانی غذا در قرقیزستان، ضمن ابراز خشنودی از کمک‌های اهداکنندگان تاکنون، از آنها خواسته است تا جایی که می‌توانند برای حل این معضل اقدام کرده و مردم قرقیزستان را از خطر گرسنگی و سوء تغذیه در زمستان پیش‌رو نجات دهند.

نگرانی‌ها از گسترش سوء تغذیه در قرقیزستان در حالی ابراز می‌شود که پیش از این نیز درگیری‌های خونین جنوب قرقیزستان میان جماعت قرقیز و اقلیت ازبک این کشور که در خردادماه به اوج خود رسید، به کشته شدن حدود ۳۵۶ نفر و آواره شدن حدود ۴۰۰ هزار نفر انجامید.

گروه‌های حقوق بشری در آن زمان دولت قرقیزستان را به کوتاهی در مهار این خشونت متهم کردند و سازمان دیدبان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرد که مقامات با سهل‌انگاری خود موجب تداوم این برخوردها شده و در تأمین امنیت جماعت ازبک این کشور ناموفق بودند.

تا پیش از این درگیری‌ها بیش از یک میلیون ازبک در قرقیزستان زندگی می‌کردند که از این میان نزدیک به ۸۰۰ هزار در جنوب این کشور سکونت داشتند، اما با آغاز درگیری‌ها، به گفته سازمان ملل، ۱۰۰ هزار نفر از مرز عبور کرده و خود را به ازبکستان رسانده‌اند.

مقام‌های دولت انتقالی قرقیزستان می‌گویند درگیری‌ها به صورت عامدانه از سوی هواداران رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور آغاز شده است.

به دنبال تظاهرات ضددولتی که در فروردین‌ماه در قرقیزستان رخ داد، رئیس جمهور این کشور از کار برکنار شد و رزا اوتونبایوا، رهبر مخالفان دولت قرقیزستان، به عنوان رئیس جمهور دولت انتقالی این کشور تا سال ۲۰۱۱ سوگند یاد کرد.
XS
SM
MD
LG