لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

مخالفان چاوز یک سوم کرسی‌های پارلمان ونزوئلا را از آن خود کردند


هواداران احزاب مخالف دولت ونزوئلا پس از اعلام نتایج موفقیت خود در اخذ یک سوم کرسی‌های پارلمان را جشن می‌گیرند.
هواداران احزاب مخالف دولت ونزوئلا پس از اعلام نتایج موفقیت خود در اخذ یک سوم کرسی‌های پارلمان را جشن می‌گیرند.
در انتخابات پارلمانی ونزوئلا که احزاب مخالف دولت هوگو چاوز پس از تحریم آن در سال ۲۰۰۵ بار دیگر در آن شرکت کردند، «ائتلاف همبستگی دموکراتیک»، متشکل از احزاب مخالف، حدود یک سوم از کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در انتخابات پارلمانی ونزوئلا که روز یک‌شنبه، ۴ مهرماه در جریان بود، حزب «پی اس یو وی»، حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا، ۹۰ کرسی از ۱۶۵ کرسی پارلمان و «ائتلاف همبستگی دموکراتیک»، ۵۹ کرسی یا به عبارتی حدود یک سوم کرسی‌های پارلمان را از آن خود کردند.

این در حالی است که در طول پنج سال گذشته و به دنبال تحریم انتخابات از سوی احزاب مخالف دولت، حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا به عنوان حزب بی‌رقیب در عرصه پارلمانی این کشور، قادر بود بدون هیچ مخالفتی به بازنویسی قوانین و انتصاب افراد در مقام‌های رسمی کشور بپردازد.

با این حال اکنون، اگرچه که حزب هوادار چاوز اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرده است، اما تلاش این حزب برای اخذ دو سوم کرسی‌ها که بار دیگر آن‌ها را به قدرت بی‌بدیل پارلمان تبدیل می‌کرد، به نتیجه نرسید.

به نوشته آسوشیتد پرس نتایج این رأی‌گیری حدود ۸ ساعت پس از بسته شدن تمامی حوزه‌های انتخاباتی اعلام شد و تیبیسای لوسِنا، مدیر شورای ملی انتخابات، دلیل این «تأخیر» را رقابت نزدیک برخی از نامزدها اعلام کرد. وی همچنین افزود که ۱۶ کرسی باقیمانده پارلمان نیز یا به احزاب کوچک تعلق گرفته است و یا وضعیتشان تا کنون مشخص نیست.

رامون گییِرمو آوِلِدو، رهبر ائتلاف احزاب مخالف، «تأخیر» در اعلام نتایج را «غیرقابل قبول» خوانده و اعلام کرده است که بر اساس داده‌های در دست احزاب مخالف، نامزدهای «ضد-‌چاوز» بیش از نیمی از آرای مردمی را به دست آورده بودند.

اپوزیسیون ونزوئلا از سال ۲۰۰۵، انتخابات را به خاطر نگرانی از «تقلب» تحریم کرده‌بود که در این مدت هوگو چاوز توانست انقلاب سوسیالیستی خود را که بر پایه الگوی کوبا بنا شده، با سرعت بیشتری به اجرا بگذارد.

این بار و در انتخابات پارلمانی اخیر، احزاب مخالف اختلافات خود را کنار گذشته و برای رقابت با حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا، حزب «ائتلاف همبستگی دموکراتیک» را با حضور حدود ۳۰ حزب و سازمان تشکیل دادند و موفق شدند تا از این پس با حضور یک سومی خود در پارلمان، قوانین مطرح شده از سوی قانونگذاران حامی چاوز را به چالش بکشند.

به باور بسیاری این رأی‌گیری وسیله‌ای برای محک زدن محبوبیت هوگو چاوز که از سال ۱۹۹۸ در مقام رئیس دولت ونزوئلا به فعالیت می‌پردازد به شمار می‌رفت.

بررسی‌های انجام شده در دوسال گذشته در ونزوئلا نشان از کاهش محبوبیت هوگو چاوز در طول دو سال گذشته دارد و این در حالی است که آقای چاوز انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ را پیش روی خود دارد.
XS
SM
MD
LG