لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

چند کشور اروپایی محدودیت‌های پروازی علیه یمن وضع کردند


به دنبال ایجاد برخی از محدودیت ها و اخذ تدابیر شدید امنیتی در مورد پروازهای یمن از سوی بریتانیا، آلمان، هلند و فرانسه، مقامات یمن از این تصمیمات ابراز تعجب کرده و نسبت به آن انتقاد کردند.

به دنبال کشف دو بسته مشکوک در دو هواپیما در فرودگاه‌های میدلند بریتانیا و دوبی، بریتانیا، آلمان، هلند و فرانسه از روز دوشنبه تدابیر امنیتی شدیدی را در مورد پروازها، به ویژه پروازهایی که از یمن صورت می‌گیرد، اتخاذ کردند که این اقدامات از سوی دولت این کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

یمن روز سه شنبه با ابراز شگفتی از این تصمیمات اعلام کرده است که این کشور در حال حاضر به جای مجازات به کمک احتیاج دارد.

سخنگوی وزارت کشور یمن روز سه شنبه در این مورد گفته است: «این‌گونه تصمیمات اغراق‌آمیز و شتابزده تنها به تلاش‌های یمن برای مبارزه با تروریسم ضربه وارد می‌کند.»

مقامات یمن به ویژه از اقدامات پیشگیرانه آلمان در این زمینه انتقاد کرده و با «غیر منطقی» خواندن این تصمیم، آن را «تنبیهی» برای «یمن و مردمش که تروریسم را طرد می‌کنند» دانستند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است: آلمان که پیش از این ارسال محموله‌های هوایی از یمن به این کشور را ممنوع کرده‌بود، از روز دوشنبه تمامی پروازهای مسافربری از مقصد یمن به این کشور را ممنوع کرده است.

سخنگوی وزارت حمل و نقل آلمان روز دوشنبه، ۱۰ آبان اعلام کرد که مقامات فرودگاه‌های آلمان ملزم هستند تا مانع از فرود تمامی پروازهای مستقیم و غیر مستقیم از یمن در فرودگاه‌های این کشور شوند و این هواپیماها را به بازگشت وادارند.

این در حالی است که لندن نیز روز دوشنبه، اعلام کرد که از نیمه شب دوشنبه تمامی پروازهای باری و بدون مسافر از یمن و سومالی به این کشور را به حالت تعلیق درآورده است.

ترزا مِی، وزیر کشور بریتانیا اعلام کرد که این تصمیم «بر اساس احتمال ارتباط میان گروه القاعده یمن و گرو‌ه‌های تروریستی سومالی و همچنین نگرانی در مورد امنیت فرودگاه موگادیشو»، پایتخت سومالی صورت گرفته است.

کشور هلند نیز روز دوشنبه در یک «اقدام پیشگیرانه» ارسال تمامی محموله‌های هوایی باری و پستی از یمن به این کشور را به حالت تعلیق در آورد و این در حالی است که فرانسه نیز پیش از این چنین ممنوعیتی را برای محموله‌های هوایی یمن قائل شده بود.

این تدابیر شدید امنیتی پس از آن اتخاذ شده است که در روز جمعه، مسئولان‌ فرودگاه‌های میدلند بریتانیا و دوبی، دو بسته مشکوک را که از طریق پست هوایی از یمن به مقصد ایالات متحده فرستاده شده‌بودند، کشف کردند.

به گفته مقامات آلمان، در این دو بسته دو بمب حاوی ۳۰۰ و ۴۰۰ گرم ماده منفجره که در کارتریج جوهر جاسازی شده بودند، قرار گرفته بود.

مقامات امنیتی یمن روز دوشنبه اعلام کردند که اطلاعات ارائه شده از سوی یکی از اعضای پیشین القاعده به مقامات سعودی، به کشف این دو بسته کمک کرد.

جابر الفیفی، متولد عربستان سعودی، که سال‌ها در زندان خلیج گوانتانامو در کوبا به سر می‌برد، به مقامات سعودی گفته بود که گروه تروریستی القاعده تصمیم دارد بسته‌های حاوی بمب را به ایالات متحده بفرستد.

آقای الفیفی که به باور مقامات امنیتی یمن، یک مأمور دو جانبه است، در سال ۲۰۰۷، پس از آزادی از زندان گوانتانامو به عربستان سعودی رفت و به گروه القاعده یمن پیوست و سپس در سپتامبر سال جاری خود را به مقامات سعودی تسلیم کرد.

متهم شدن یک یمنی تبار مرتبط با القاعده

به دنبال تشدید فشارها بر یمن در پی کشف این دو بسته مشکوک، دادگاه یمن روز دوشنبه انور العولقی، واعظ یمنی‌تبار متولد آمریکا را که با القاعده در ارتباط است، به «توطئه برای کشتار افراد خارجی» متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، دادگاه یمن برای نخستین بار به طور قانونی علیه انور العولقی که نامش در فهرست تروریست‌های خزانه‌داری آمریکا قرار دارد و با چندین حملات تروریستی در ایالات متحده مرتبط بوده است، وارد عمل شد و وی را به «توطئه برای کشتار افراد خارجی» متهم کرد.

انور العلوقی، متولد نیومکزیکوی ایالات متحده است و گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر در جنوب یمن پنهان شده است.

وی که در چندین عملیات تروریستی دست داشته است قصد داشت در روز کریسمس سال ۲۰۰۹ یک هواپیمای مسافربری را که عازم ایالت دیترویت آمریکا بود منفجر کند که این تلاش وی نافرجام ماند.

خزانه داری آمریکا پیش از این نام وی را به عنوان تروریست در فهرست سیاه قرار داده بود و در اوایل سال جاری میلادی نیز مقامات ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی این کشور، سیا، درخواست کردند که این فرد را یا دستگیر کرده یا بکشند.
XS
SM
MD
LG