لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

افزایش نگرانی‌ها درباره سلامت انتخابات پارلمانی در افغانستان


تنها دو روز پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان، شکایت‌های متعددی درباره روند برگزاری این انتخابات به کمیسیون رسیدگی به شکایات گزارش شده و بدین ترتیب به نگرانی‌ها درباره سلامت انتخابات پارلمانی این کشور دامن زده است.


کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخابات پارلمانی افغانستان روز دوشنبه اعلام کرد، تنها درفاصله ۲۴ ساعت پس از پایان رای‌گیری حدود ۷۰۰ مورد گزارش تخلف در انتخابات به این کمیسیون اطلاع‌ داده شده است.

بر اساس این گزارش ناظران انتخابات در صدها حوزه رای‌گیری مواردی از تقلب و ارعاب رای‌دهندگان را ثبت کرده‌اند.

دومین انتخابات پارلمانی در افغانستان از زمان سرنگونی حکومت طالبان در این کشور روز شنبه این هفته در ۳۴ استان برگزار شد.

نگرانی درباه سلامت انتخابات افغانستان

x
Election Ink Raises Concerns In Afghanistan
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:29 0:00
در این انتخابات حدود ۲۵۰۰ نامزد برای در اختیار گرفتن ۲۴۹ کرسی پارلمانی با هم رقابت کردند.

انتظار می‌رود نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در افغانستان در روز چهارشنبه اعلام شود، اما نتایج نهایی این انتخابات قرار است در اواخر ماه اکتبر اعلام شود.


انتخابات پارلمانی افغانستان در شرایطی برگزار شده است که گروه طالبان با تهدید به انجام حمله به مراکز رای‌گیری از مردم افغانستان خواسته بودند، در روز رای‌گیری از خانه‌های خود خارج نشوند.



در این میان بنیاد انتخابات آزاد در افغانستان که با کمک حدود هفت هزار ناظر روند رای‌گیری در انتخابات پارلمانی این کشور را دنبال کرده است، در نخستین گزارش خود، از کشف برگه‌های رای‌گیری جعلی در حدود ۳۵۰ حوزه رای‌گیری در این انتخابات خبر داده است.


از دیگر تخلفات گزارش شده در انتخابات پارلمانی افغانستان می‌توان به مواردی از رای دادن بیش از یک بار توسط برخی از رای‌دهندگان اشاره کرد که در نزدیک به ۱۲۰۰ حوزه رای‌گیری ثبت شده است.

همچنین درنزدیک به ۱۳۰۰ حوزه رای‌گیری نیز افراد نابالغ در رای‌گیری شرکت کرده‌اند و در مناطق زیادی نیز از فعالیت ناظران انتخاباتی جلوگیری شده است.

ارعاب رای‌دهندگان توسط مسئولان یا نامزدهای انتخابات از دیگر تخلفات گزارش شده در انتخابات پارلمانی افغانستان است که به گفته نادر نادری، رئیس بنیاد انتخابات آزاد در افغانستان، یکی از بزرگترین مشکلات انتخابات در این کشور به شمار می‌آید.

بنیاد انتخابات آزاد در افغانستان از کمیسیون انتخابات این کشور خواسته است، در بررسی شکایت‌ها با کمیسیون رسیدگی به شکایات همکاری کرده و در مقابل فشار‌های سیاسی برای اعلام سریع نتایج انتخابات بدون بررسی دقیق همه تخلفات ایستادگی کند.

بر اساس اعلام کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخابات پارلمانی در افغانستان در میان حدود ۷۰۰ تخلف گزارش شده به این کمیسیون مواردی از استفاده از جوهر قابل شستشو و برگه‌های رای‌گیری جعلی نیز به چشم می‌خورد.

این کمیسیون همچنین با اشاره به توقیف شمار زیادی از برگه‌های جعلی رای‌گیری پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی در افغانستان، در عین حال خاطرنشان کرده است، که نمی‌توان استفاده از برگه‌های جعلی را در این انتخابات منتفی دانست.

سرویس اطلاعاتی افغانستان شب قبل از انتخابات از توقیف حدود ۲۲ هزار برگه رای‌گیری جعلی در این کشور خبر داده بود.

در واکنش به افزایش نگرانی‌ها نسبت به سلامت انتخابات پارلمانی در افغانستان، سخنگوی حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، روز دوشنبه گفته است، که هنوز زود است که در باره تقلب در این انتخابات سخن گفته شود.

آقای وحید عمر در گفت و گو با خبرنگاران در کابل با تمجید از شرکت مردم در این انتخابات گفته است:‌ «بدون تردید تخلفاتی وجود داشته است، اما ما انتظار داریم که مقام‌های مسئول به این مشکلات رسیدگی کنند».

در این میان حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، سفر خود را به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد لغو کرده است تا بتواند تحولات مربوط به انتخابات افغانستان را از نزدیک دنبال کند.
XS
SM
MD
LG