لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۷

رئیس جمهوری چین سفر خود را به ایتالیا نیمه تمام رها کرد


هلی کوپتر های پلیس بر فراز شهر ناآرام ارومچی در حال گشت زنی هستند.
هلی کوپتر های پلیس بر فراز شهر ناآرام ارومچی در حال گشت زنی هستند.
به دنبال گسترش درگيری‌های قومی در منطقه شمال غرب چين هزاران سرباز و مامور پليس به مرکز استان سی‌جيانگ اعزام شده‌اند و رئيس جمهوری چين نيز به دليل بحرانی بودن اوضاع در اين منطقه سفر خود را به ايتاليا برای شرکت در نشست سران گروه هشت نيمه کاره رها کرد.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد که خيابان‌های شهر «ارومچی» مرکز استان سين‌جيانگ مملو از هزاران سرباز و مامور پليس است.

اين در حالی است که تلويزيون دولتی چين در گزارش‌های خود تلاش‌ می‌کند، اوضاع را در اين منطقه عادی نشان دهد و در همين چارچوب از بازگشايی فروشگاه‌ها و بازارها در شهر ارومچی خبر داده است.

نيروهای امنيتی که به سلاح‌های خودکار مجهز هستند مناطق «اويغور» نشين را در اين شهر به محاصره خود درآورده‌اند.

در جريان ناآرامی‌ها و درگيری‌های قومی در اين شهر تاکنون بيش از ۱۵۰ نفر کشته و حدود هشتصد نفر ديگر زخمی شده‌اند. کنگره جهانی ايغورها شمار کشته‌شدگان را ۸۰۰ نفر اعلام کرده است.

پليس چين تاکنون ۱۴۰۰ نفر را در ارتباط با اين ناآرامی‌ها بازداشت کرده است. برخورد نيروهای پليس چين با تظاهرکنندگان پس از چندين روز تنش بين اقليت قومی مسلمان «ايغور» و اکثريت قومی «هان» اتفاق افتاد.

درگيری‌ها روز يکشنبه در بازار بزرگ «اورومچی»، مرکز ايالت وسيع و بيابانی «سين‌جيانگ»، آغاز شد و برای چندين ساعت ادامه پيدا کرد. چينی‌ها و ايغورها هر کدام طرف ديگری را عامل بروز اين ناآرامی‌ها معرفی می‌کنند.

در اين ميان «هو جيان‌تائو» رييس جمهور چين که به منظور شرکت در نشست سران گروه هشت به ايتاليا رفته بود، به دليل بحرانی بودن اوضاع در استان سين‌جيانگ روز چهارشنبه به کشورش بازگشت.

روز سه شنبه مقام‌های محلی در شهر «اورومچی» مقررات منع رفت و آمد شبانه وضع کردند، تا از گسترش بيشتر خشونت‌ها جلوگيری کنند. پيشتر چينی‌های «هان» با استفاده از انواع سلاح سرد به مناطق ايغوری نشين حمله کرده بودند.

«نور بکری» فرماندار استان سين‌جيانگ روز دوشنبه در نطقی تلويزيونی جدايی‌طلبان، تروريست‌ها و افراط‌گرايان مذهبی را عامل ناآرامی‌های اين ايالت معرفی کرده و گفته بود «اين سه گروه، از داخل و خارج چين، عامل اقدام‌های خصمانه عليه حزب کمونيست و دولت چين هستند. آنها مردم را به تظاهرات دعوت می‌کنند تا اتحاد قومی و يکدستی در جامعه را برهم زنند.»

از سوی ديگر خانم «ربيعه غدير» رهبر تبعيدی ايغورها که از سوی دولت چين متهم به دامن زدن به خشونت‌های اخير شده است، روز چهارشنبه با نوشتن مقاله‌ای در روزنامه آمريکايی وال استريل ژورنال رهبران چين را به نژاد پرستی متهم کرد.

وی از مرگ چهارصد ايغوری در جريان تيراندازی نيروهای امنيتی چين به تظاهرکنندگان خبر داده و از ايالات متحده آمريکا خواسته است، از اقليت ايغوری چين حمايت کند.
XS
SM
MD
LG