لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۳

نمایندگان اصلاح‌طلب از متکی درباره پرداخت پول به دفتر کرزی توضیح خواستند


به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره پرداخت پول نقد از سوی جمهوری اسلامی به رئیس دفتر رئیس جمهور افغانستان، هفت تن از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در این باره از وزیر امور خارجه ایران توضیح خواسته و خواستار مشخص شدن مرجع تصویب کننده و نحوه هزینه این کمک‌ها شده‌‌اند.

به گزارش سایت اینترنتی پارلمان نیوز، هفت تن از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه در قالب سوال از وزیر امور خارجه، از منوچهر متکی درباره پرداخت پول از سوی جمهوری اسلامی به دولت افغانستان توضیح خواسته‌اند.

این هفت نماینده اصلاح‌طلب در متن سوال خود با بیان این که پول‌های پرداختی به رئیس جمهور افغانستان علاوه بر «کمک‌های قانونی» برای بازسازی افغانستان است، از وزیر امور خارجه پرسیده‌اند:‌ «میزان این کمک‌ها در طول پنج سال گذشته به تفکیک هر سال چه قدر بوده است؟ مستند قانونی این پرداخت‌ها چه بوده و اصل و میزان آن به تصویب چه مرجعی در کشور رسیده است؟ آیا دولت ایران از محل و نحوه هزینه این کمک‌ها از سوی رییس جمهور افغانستان اطلاع داشته است و امکان ارایه گزارشی در این مورد وجود دارد یا خیر؟ محل تامین منابع این کمک‌ها در قوانین بودجه سنواتی را اعلام فرمایید.»

روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز روز یکشنبه در گزارش داده بود که عمر داودزی، رئیس دفتر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، به طور مستمر از ایران پول دریافت کرده‌است.

به دنبال انتشار این خبر، سفارت جمهوری اسلامی در کابل آن را «قویاً» تکذیب کرده و این گونه گزارش‌ها را «دروغ، مضحک و توهین‌آمیز» قلمداد کرده و از آن با عنوان «گمانه‌زنی‌های بی‌پایه‌ای» نام برده بود که «توسط برخی رسانه‌های غربی پخش می‌شوند تا افکار عمومی را سر در گم کرده و به روابط استوار میان افغانستان و ایران لطمه بزنند.»

این در حالی بود که همزمان حامد کرزی دریافت پول نقد از ایران را تأیید کرده و گفته بود، «کشورهای دوست با این پرداخت‌های شفاف» به کمک دفتر رئیس جمهور افغانستان می‌شتابند.

همچنین رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز روز سه‌شنبه در کنفرانس خبر خود تایید کرده است که ایران «در جهت بازسازی افغانستان کمک‌های زیادی کرده‌است و در آینده نیز آن را پی‌گیری خواهد کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین با بیان این که «این کمک‌ها از دولت هشتم آغاز شده»، هدف از کمک‌های تهران به حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان را «آماده کردن زیرساخت‌های اقتصادی این کشور» اعلام کرده است.

در مقابل مقام‌های آمریکایی کمک‌های ایران به رئیس جمهور افغانستان را با تلاش جمهوری اسلامی برای گسترش نفوذ خود افغانستان مرتبط دانسته و نسبت به «نفوذ منفی» ایران در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه در سخنانی با بیان این که ایالات متحده «حق ایران را برای ارائه کمک به افغانستان و حق افغانستان را برای دریافت این کمک‌ها» به رسمیت می‌شناسد، اظهار داشته بود، اما واشنگتن با توجه به «پیشینه ایران در برهم زدن ثبات در کشورهای همسایه خود» به «نیات ایران» مشکوک است.

جمشید انصاری، محمدرضا تابش، حسین هاشمیان، قدرت‌الله علیخانی، محمدحسین مقیمی، احمدمهدی شهریاری و شکور اکبرنژاد، هفت نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی هستند که خواستار توضیح وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی درباره پرداخت‌های نقدی به رئیس جمهور افغانستان شده‌اند.
XS
SM
MD
LG