لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۴

حمید بقایی: احمدی‌نژاد کوروش زمان است


یک روز پس از آن که محمود احمدی‌نژاد سخنانی در تمجید از کوروش، بنیانگذار سلسله پادشاهی هخامنشی در ایران بر زبان آورد، سخنانی از حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، منتشر شده است که وی در آن از رئیس دولت دهم با عنوان کوروش زمانه یاد کرده است.

حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی، در این مصاحبه که با هفته‌نامه پنجره صورت گرفته است، از رئیس دولت جمهوری اسلامی با عنوان «کوروش زمان» یاد کرده است.

حمید بقایی در پاسخ به این پرسش که آیا رونمایی از منشور کوروش در ایران تلاشی از سوی دولت برای کسب مشروعیت در میان طبقه میانی جامعه بوده است یا خبر گفته است: «دولت هیچ نیازی به این‌گونه امور ندارد؛ اگر به کارهایی که آقای احمدی‌نژاد انجام داده دقت کنیم، می‌توانیم بگوییم آقای احمدی‌نژاد، کوروش زمان است. آقای احمدی‌نژاد با مواضعی که در مقابل آمریکا در سازمان ملل گرفته، به نوعی کوروش زمان است».

انتشار این سخنان تنها یک روز پس از آن صورت گرفته است که محمود احمدی‌نژاد در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی به تجلیل از کوروش پرداخته و گفته بود: «وقتی از کوروش تجلیل می‌شود ملی‌گرایی نیست، کار مثبت کرده و باید گفته شود و ما افتخار می‌کنیم که ایرانی است».

وی همچنین از منشور کوروش با عنوان نمونه‌ای از مدیریت ایرانی یاد کرده و افزوده بود: «دو هزار و چند صد سال قبل در همین عراق حکومتی دیکتاتور که مردم را آزار می‌داد، بر عده‌ای که پیروان حضرت موسی بودند وجود داشت. در ایران حکومت ماد به فساد کشیده شده و یکی از نوادگان آنان حکومت فاسد را کنار گذاشته و حکومت مردمی برپایه عدالت برپا کرد. مردم بابل تقاضای کمک و عدالت کردند و کوروش بابل را فتح می‌کند و مردم را از دست آن جبار نجات می‌دهد و خون هم از دماغ کسی نمی‌آید».

در نخستین واکنش‌ها به اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره کوروش، روز شنبه علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی به انتقاد از این سخنان پرداخته است.

این نماینده اصولگرا با ابراز تردید در باره «موحد بودن» کوروش، رفتار وی را ناسازگار با سیره انبیا دانسته و افزوده است: «کوروش پس از فتح بابِل، مردم بت‌پرست را به نام آزادی عقیده در بت‌پرستی خود آزاد گذاشت و این یعنی آزادی عقیده به سبک غربی، در حالی که ابراهیم خلیل در زمانی که مردم از شهر خارج شده بودند، وارد بتخانه شد و همه بتها را شکست».

علی مطهری افزوده است: «کوروش مردم بابِل را همچنان در زنجیر خرافات باقی گذاشت، همچنان که ملکه انگلستان نیز در دوره استعمار هند وقتی وارد بتخانه‌های آن سرزمین می‌شد به نام آزادی عقیده بیش از خود هندی‌ها به بت‌ها احترام می‌گذارد، زیرا او بهتر از هر‌کس دیگر می‌دانست که اگر این زنجیرها از دست و پای مردم هند باز شود دیگر او نمی‌تواند این ملت را استعمار و منابع ثروت او را غارت کند».

این نماینده اصولگرای مجلس همچنین از تمجید کردن کوروش از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان یک «انحراف» نام برده و سخنان رئیس دولت دهم را «تبیین دوباره تز مکتب ایران به جای مکتب اسلام» ارزیابی کرده است.

وی همچنین محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده است که به همراه اسفندیار رحیم‌مشایی به دنبال «اجرای یک برنامه طراحی شده برای جمهوری اسلامی» است و افزوده است: «برخی برنامه‌های روزهای اخیر مانند چفیه انداختن به گردن کوروش نمادین، نیز این ظن قوی را تقویت می‌کند».

پیشتر سخنان اظهارات اسفندیار رحیم‌مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، درباره «مکتب ایرانی» واکنش تند اصولگرایان حامی دولت را به دنبال داشت.

آقای مشایی، که افزون بر ریاست دفتر رئیس جمهوری، چندین سمت‌ دیگر نیز در دولت محمود احمدی‌نژاد بر عهده دارد، در مراسم اختتامیه همایش ایرانیان خارج کشور در تهران گفته بود: «از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم».

در این میان علی مطهری در نامه سرگشاده خود خطاب به محمود احمدی‌نژاد در این باره نوشته است: «سئوال من از جناب رئیس‌جمهور این است که آیا اصرار شما بر مطرح کردن مکتب ایران به جای مکتب اسلام به همان دلیلی نیست که آقای مشایی افاضه فرمودند که امروز در دنیا از مکتب اسلام نباید سخن گفت، زیرا از اسلام برداشت‌های مختلف وجود دارد ، بلکه باید از مکتب ایران سخن گفت».
XS
SM
MD
LG