لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۴

واکنش تند اصولگرایان به اظهارات رحیم مشایی درباره «مکتب ایران»


اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد و از پر حاشیه‌ترین نزدیکان وی، بار دیگر خشم اصولگرایان را با اظهاراتی درباره «مکتب ایران» برانگیخت.

اسفندیار رحیم مشایی، که افزون بر ریاست دفتر رئیس جمهوری، چندین سمت‌ دیگر نیز در دولت محمود احمدی‌نژاد بر عهده دارد، در مراسم اختتامیه همایش ایرانیان خارج کشور در تهران گفته بود: «از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم.»

این سخنان اکنون خشم برخی از چهره‌های برجسته اصولگرایان را برانگیخته به طوری که خواستار توضیح محمود احمدی‌نژاد در این باره شد‌ه‌اند.

علی مطهری، نماینده اصولگرای تهران در یادداشتی، سخنان اسفندیار رحیم مشایی را به «شطحیات یک صوفی» تشبیه کرده و خواستار ارائه توضیح درباره آن شده است.

علی مطهری با اشاره به سخنان اسفندیار رحیم مشایی که گفته بود، «تک تک ایرانیان یک رستم، سیاوش و یک رزمنده دلاور هستند»، گفته است: «آیا قرار است به جای حمزه سید الشهدا و علی علیه السلام و حسین بن علی علیه‌السلام و مالک اشتر و عمار یاسر و ابوالفضل العباس و سلمان و ابوذر و مقداد، از این پس رستم و اسفندیار و آرش و سیاوش الگوی ما باشند؟»

احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران، نیز از دیگر کسانی بود که روز جمعه در واکنش به اظهارات اسفندیار رحیم مشایی گفت سخنان وی «با روح اسلام سازگاری ندارد»؛ وی همچنین «مکتب ایرانی» را «ملی‌گرایی شرک‌آلود» دانست.

در همین حال احمد توکلی، نماینده مجلس و از چهره‌های برجسته اصولگرایان «توهمات» اسفند رحیم مشایی را «خیانت» به اسلام و ایران توصیف کرده است.

احمد توکلی در یک موضع‌گیری تند از محمود احمدی‌نژاد خواسته است تا «تکلیف خود را نسبت به مشایی و موضعگیری‌هایش روشن کند.»

این نماینده اصولگرا با بیان اینکه مجلس در این باره سکوت نخواهد کرد، گفت: «اگر پست‌های رسمی و مهم این فرد نبود این خزعبلات که روایت دسته چندم پلورالیزم دینی و و ناسیونالیسم منحط دروغین و اسلام منهای روحانیت است، ارزش اعتنا نداشت.»

اسفندیار رحیم مشایی در دولت نهم سمت ریاست سازمان گردشگری و معاونت رییس جمهوری را بر عهده داشت و پس از انتخابات رایست جمهوری ۱۳۸۸ و پیش از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف، از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان «معاون اول» انتخاب شد؛ با این حال این معاون اولی وی چند روزی طول نکشید و در پی مخالفت رهبر جمهوری اسلامی وی از سمت خود استعفا داد و محمود احمدی‌نژاد این بار وی را به عنوان ریاست دفتر خود انتخاب کرد.

اسفندیار رحیم مشایی در تیرماه ۱۳۸۷ گفته بود که «ایران امروز با مردم آمریكا و اسرائیل دوست است» که انتقادهای فراوانی در اصولگرایان برانگیخت و رهبر جمهوری اسلامی هم شخصا به این گفته واکنش نشان داد.

اسفندیار رحیم مشایی همچنین در جایی گفته است که «با توجه به علائم دوران ظهور مانند تکرار نام حضرت در مجامع و منابر، معتقدیم که در دوران ظهور هستیم.»

وی که سابقه آشنایی‌اش با رئیس دولت به دوران فرمانداری محمود احمدی‌نژاد در خوی برمی‌گردد، پدر عروس محمود احمدی‌نژاد نیز است.

اسفندیار رحیم مشایی در حال حاضر به جز مسئولیت دفتر محمود احمدی‌نژاد، مشاور ارشد رییس‌جمهور، رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن، جانشین رییس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما، عضو شورای فرهنگی دولت، عضو کمیسیون‌های اقتصاد و فرهنگی دولت، ریاست کمیته عالی در مورد طرح خط لوله گاز ایران- پاکستان- هند، سرپرست نهاد ریاست جمهوری و سرپرست شورای مناطق آزاد را برعهده دارد.

به تازگی، مرتضی نبوی، از چهره‌های سرشناس اصولگرا، در مصاحبه‌ای، ابراز نگرانی کرده است که طیفی از اصولگرایان به دنبال اسلام منهای روحانیت هستند.

مرتضی نبوی در این باره گفت: «این طیف از اصولگرایان طرفدار كنار گذاشتن نقش روحانیت در جامعه در همه امور دینی، فقهی و سیاسی هستند. اینها به ولایت فقیهی كه حضرت امام راحل تبیین كرده و ما به آن معتقدیم، اعتقادی ندارند.»
XS
SM
MD
LG