لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۵۳

احمدی‌نژاد وزیران پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد


تنها هفت وزیر کابینه نهم در بین وزاری پیشنهادی برای کابینه دهم حضور دارند
تنها هفت وزیر کابینه نهم در بین وزاری پیشنهادی برای کابینه دهم حضور دارند
محمود احمدی‌نژاد چهارشنبه شب فهرست ۲۱ وزیر پيشنهادی خود برای حضور در ترکیب کابینه دهم را به هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی ارائه کرد که در میان آنها تنها هفت وزیر کابینه نهم به چشم می‌خورند.

آن طور که خبرگزاری‌های ایران روز پنج شنبه گزارش دادند، ارائه فهرست وزرای پیشنهادی محمود احمدی‌نژاد به مجلس شورای اسلامی در آخرين ساعات روز چهارشنبه انجام شده است.

پیشتر در روز چهارشنبه محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از عدم ارایه به موقع فهرست وزيران پيشنهادی دولت دهم به مجلس به عنوان تخلف ياد کرده بود.

در فهرست پیشنهاد شده از سوی احمدی‌نژاد تنها پنج نفر از اعضای کابینه دولت نهم در سمت پیشین خود ابقا شده‌اند.

شمس‌الدين حسينی وزیر امور اقتصادی و دارايی، منوچهر متكی وزیر امور خارجه، حميد بهبهانی وزیر راه و ترابری، محمد عباسی وزیر تعاون و علی‌اكبر محرابيان وزیر صنايع و معادن، وزیرانی هستند که از سوی احمدی‌نژاد در پست‌های خود ابقا شده‌اند.

دو وزیر از وزیران کابینه نهم، مصطفی محمد نجار و مسعود میرکاظمی، هم برای وزارتخانه‌های دیگری معرفی شده‌اند. آقای محمدنجار که در دولت قبلی وزارت دفاع را در اختیار داشت به عنوان وزیر کشور به مجلس معرفی شده و آقای میرکاظمی وزیر پیشین بازرگانی، گزینه تصدی وزارت نفت است.

در لیست ارائه شده از سوی احمدی‌نژاد نام سه زن نیز به چشم می‌خورد. این نخستین بار است که در تاریخ سی ساله جمهوری اسلامی زنان برای عهده‌دار شدن پست وزارت معرفی شده‌اند.

مرضيه وحيد دستجردی برای وزارت بهداشت، سوسن کشاورز برای وزارت آموزش و پرورش و فاطمه آجرلو برای وزارت رفاه معرفی شده‌اند.

معرفی زنان به عنوان وزرای پیشنهادی از سوی احمدی‌نژاد واکنش‌های مختلفی را در میان مخالفان و موافقان وی برانگیخته است.

محمدرضا باهنر درباره معرفی سوسن کشاورز به عنوان وزير آموزش و پرورش گفته است: «برای وزارتخانه‌ای همچون وزارت آموزش وپرورش که دستگاه حساس و پرمسئله ای است و به وزير توانمند وباسابقه ای برای سامان دادن به امور احتياج دارد، وزيری که از سوابق چندانی برخوردار نبوده قابل اطمينان ومناسب نيست.»

آقای باهنر همچنین گفته است، چهار يا پنج تن از وزيران پیشنهاد شده، رأی اعتماد کسب نخواهند کرد و سه نفر از اين افراد هم برای مجلس شناخته شده نيستند.

از چهره‌های تازه در میان وزرای پیشنهاد شده می‌توان به کامران دانشجو اشاره کرد، که قرار است پست وزارت علوم را در دولت دهم عهده‌دار شود.

کامران دانشجو پيش از اين به عنوان رئیس ستاد انتخابات در وزارت کشور فعاليت می‌کرد.

سایر وزرای پیشنهادی برای کابینه دهم به قرار زیر است:

رضا تقی‌پور وزارت ارتباطات، حيدر مصلحی وزارت اطلاعات، محمد عباسی وزارت تعاون، صادق خليليان وزارت جهادکشاورزی، ‌محمد حسينی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا شيخ‌الاسلامی وزارت كار و امور اجتماعی، علی نيكزاد وزارت مسکن، مسعود ميركاظمی وزارت نفت، محمد علی‌آبادی وزارت نيرو، احمد وحيدی وزارت دفاع، مرتضی بختياری وزارت دادگستری و مهدی غضنفری وزارت بازرگانی.

پیشتر برخی از رسانه‌های خبری ایران از مرتضی بختیاری که از سوی احمدی‌نژاد به عنوان وزیر دادگستری معرفی شده است، به عنوان جانشین سعدی مرتضوی دادستان تهران نام برده بودند.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی وزرای پیشنهاد شده از سوی رئیس جمهور باید از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد کسب کنند.

به گفته حميد رضا حاجی‌بابایی، عضو هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی، مجلس يک هفته پس از معرفی وزرا، يعنی هشتم شهريور ماه در دو نوبت کاری به بررسی خط مشی و اصول کلی برنامه دولت و اخذ رأی اعتماد برای هيئت وزيران می‌پردازد.

وی همچنین اعلام کرد فهرست وزاری پيشنهادی محمود احمدی‌نژاد برای دولت دهم روز يکشنبه، يکم شهريور ماه، در مجلس اعلام وصول می‌شود.
XS
SM
MD
LG