لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

برادعى: پرونده اتمی ایران با «بن‌بست» روبرو شده است


محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
محمد البرادعى، مدير كل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى مى‌گويد، اين نهاد بين‌المللى در ارتباط با برنامه اتمى جمهوری اسلامی ايران با بن‌بست روبرو شده است.

محمد البرادعى كه روز دوشنبه در نشست شوراى حكام آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در وين سخن مى‌گفت، يك بار ديگر از ایران خواست،‌به پرسش‌هاى باقى‌مانده در باره فعاليت‌هاى اتمى خود پاسخ دهد.

وى همچنين با اشاره به پيشنهاد ايالات متحده آمريكا و متحدان اروپايى‌اش به ايران براى از سرگيرى گفت و گوها بر سر برنامه اتمى اين كشور ابراز اميدوارى كرد، اين گفت و گو‌ها هر چه زودتر آغاز شود.

محمد البرادعى با اعلام اين كه ايران در برخى زمينه‌ها با آژانس همكارى كرده و به عنوان مثال به بازرسان اجازه بازديد از نيروگاه آب سنگين اراك را داده است، افزود: « در تمام موارد ديگر مربوط به برنامه اتمى ايران، آژانس با بن‌بست روبرو شده است.»

آقاى برادعى كه دوران رياست دوازده ساله‌اش بر آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در ماه نوامبر به پايان مى‌رسد، از ادامه غنى سازى اورانيوم در ايران و سرپيچى جمهورى اسلامى از امضاى پروتكل الحاقى انتقاد كرده و از ايران خواست با آژانس وارد «تعاملى دوباره» شود.

اين در حالى است كه محمود احمدى‌نژاد روز دوشنبه در يك كنفرانس خبرى در تهران اظهار داشت، موضوع هسته‌اى را «تمام شده» مى‌داند و حاضر به گفت و گو در اين باره با كشورهاى ديگر نيست.

وى در عين حال از آمادگى جمهورى اسلامى براى گفت و گو با كشورهاى ديگر در باره «نگرانى‌هاى جهانى» سخن گفته است.

كشورهاى غربى و به ويژه ايالات متحده آمريكا ايران را متهم مى‌كنند‌كه در پوشش برنامه اتمى صلح آميز به دنبال توليد جنگ‌افزارهاى اتمى است و آژانس بين‌المللى انرژى اتمى نيز بارها اعلام كرده است، نمى تواند صلح آميز بودن برنامه اتمى ايران را تاييد كند.

در مقابل جمهورى اسلامى مى‌گويد، برنامه اتمى‌اش صرفاً اهداف صلح آميز را دنبال مى‌كند. با اين حال شوراى امنيت سازمان ملل متحد تحريم‌هايى را عليه ايران به خاطر ادامه غنى سازى اورانيوم وضع كرده است.

محمد البرادعى كه در اواخر ماه آگوست آخرين گزارش خود را در باره برنامه اتمى ايران منتشر كرده بود، در سخنان افتتاحيه خود در نشست شوراى حكام در وين همچنين انتقاد برخى كشورها نسبت به اين گزارش را رد كرد.

پيشتر اسراييل و فرانسه مدير كل آژانس بين‌المللى انرژى اتمى را متهم كرده بودند، بخش‌هايى از اطلاعات موجود در باره فعاليت‌هاى اتمى ايران را در گزارش خود ذكر نكرده است.

به گفته برادعى، اين اتهام‌ها با «انگيزه‌هاى سياسى» مطرح شده و بايد متوقف شود.

در واكنش به سخنان مدیر کل آژانس، «كريستين پيج» سخنگوى وزارت امور خارجه فرانسه روز دوشنبه اعلام كرد، فرانسه برخى اطلاعات فنى در باره برنامه اتمى ايران را در اختيار آژانس قرار داده بود كه در گزارش البرادعى منعكس نشده است.

به گفته سخنگوى وزارت امور خارجه فرانسه، اين اطلاعات مى‌تواند نشان دهد كه ايران چقدر تا ساخت بمب اتمى فاصله دارد.

در نشست دوره‌اى شوراى حكام آژانس بين المللى انرژى اتمى كه از روز دوشنبه در وين آغاز شده است، علاوه بر مساله اتمى ايران، فعاليت‌هاى اتمى سوريه نيز در دستور كار ۳۵ عضو اين شورا قرار دارد.
XS
SM
MD
LG