لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۷

آیت‌الله بیات زنجانی خواستار قصاص عاملان قتل معترضان شد


آیت الله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعیان خواستار عذرخواهی از مردم شده است.
آیت الله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعیان خواستار عذرخواهی از مردم شده است.
آیت الله اسدالله بیات زنجانی «خواستار قصاص عاملان قتل شماری از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران و عذرخواهی از مردم به خاطر رویدادهای پس از انتخابات شد.»

آیت الله بیات زنجانی یکی از مراجع تقلید شیعیان که در مراسم دعای کمیل در مسجد «دارالزهراى» تهران حاضر شده بود، در سخنانی با اشاره به حوادث پس از انتخابات و بازداشت شمار زیادی از فعالان سرشناس سیاسی و تظاهرکنندگان اظهار داشت: « حوادث بعد از انتخابات در خور اين مردم بزرگوار نبوده است و بايد از توهين‌هايى که به ملت عزيز ايران شد عذرخواهى شود.»

آيت‌الله بيات زنجانی اين سخنان را روز پنجشنبه بيان کرده ولی گفته های او شنبه در وب سايت شخصی اش انتشار يافته است.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله بیات زنجانی، وی همچنین خواستار محاکمه کسانی شد که « آگاهانه يا ناآگاهانه خون عزیزان اين سرزمين را ريخته‌اند».

در جریان تظاهرات اعتراض آمیز به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران شماری از تظاهرکنندگان و بازداشت‌شدگان کشته شده‌اند.

در حالی که آمارهای رسمی از مرگ حدود سی نفر حکایت دارد، فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند، دست کم صد نفر در رویدادهای پس از انتخابات کشته شده‌اند.

پیشتر، علیرضا بهشتی نماینده میرحسین موسوی در کمیته رسیدگی به وضعیت بازداشت‌شدگان در گفت و گو با رادیو فردا اعلام کرده بود، فهرست ۶۹ نفر از قربانیان را به نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده است.

آیت الله بیات زنجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر قصاص عاملان کشتار بازداشت‌شدگان و تظاهرکنندگان گفته است:« اگر کسی مستقیماً و مباشرتاً در این قتل ها دست داشته باشد، باید قصاص شود مگر اینکه خانواده های داغ دیده رضایت دهند، که در اینصورت فرد خاطی باید از اموال خودش دیه مرحومین را پرداخت کند.»

آیت الله بیات زنجانی پیشتر نیز با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از تلاش‌های مهدی کروبی برای احقاق حقوق زندانیان انتخاباتی اعلام کرده و به مسئولان هشدار داده بود که جمهوری اسلامی با «ظلم» دوام نخواهد آورد.

پیشتر، مهدی کروبی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و از کاندیداهای مهترض به انتخابات ریاست جمهوری، با انتشار نامه‌ای که در اصل به آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان نوشته بود، اعلام کرد، به «برخی از بازداشت‌شدگان تجاوز شده است.»

این نامه با واکنش تند رسانه‌های دولتی و برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شد، به طوری که چند تن از امامان جمعه در اقدامی هماهنگ خواستار محاکمه کروبی به سبب انتشار این نامه شده بودند.

آیت الله بیات زنجانی در حالی از لزوم قصاص عاملان کشتار تظاهرکنندگان و بازداشت‌شدگان سخن گفته است که پیشتر نیز عبدالحسین روح الامینی از اعضای ستاد انتخاباتی محسن رضائی خواستار قصاص عاملان قتل پسرش شده بود.

محسن روح الامینی که در جریان تظاهرات اعتراض آمیز به نتایج انتخابات در تهران بازداشت شده بود، در بازداشت‌گاه کهریزک به قتل رسید.
XS
SM
MD
LG