لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

ابهام در مورد کشته شدن نوجوان دوازده ساله در زمان اعتراضات


علیرضا، نوجوانی که گفته شده است، در بهشت زهرا به دست نیروهای امنیتی ایران کشته شده است.
علیرضا، نوجوانی که گفته شده است، در بهشت زهرا به دست نیروهای امنیتی ایران کشته شده است.

پس از انتشار اخباری درباره مرگ يک نوجوان دوازده ساله در مراسم چهلم ندا آقاسلطان بر اثر اصابت باتوم به سرش، صدا و سيمای جمهوری اسلامی اعلام کرده است، عليرضا در جريان تصادف اتومبيل جان باخته است.

به دنبال برگزاری مراسم چهلمين روز کشته شدن ندا آقاسلطان يکی از قربانيان اعتراضهای مردمی نسبت به تقلب در انتخابات رياست جمهوری در ايران، اخباری در باره مرگ نوجوانی دوازده ساله به نام عليرضا توسلی در جريان اين مراسم در سايت‌های اينترنتی انتشار يافت.

به دنبال انتشار وسيع اين خبر در اينترنت و ساير رسانه‌های خبری، روزنامه اعتماد ملی متعلق به مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به نتايج انتخابات، در گزارشی اعلام کرد، پيگيری مرگ اين نوجوان در دستور کار کميته حقيقت ياب مجلس قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده دربرخی‌ها سايت‌های خبری عليرضا هنگام بازگشت از بهشت زهرا لحظه‌ای از پدر خود جدا می‌شود، و در پی اصابت ضربه باتوم به سرش دچار خونريزی مغزی شده و جان می‌سپارد.

به دنبال اين ماجرا رسانه‌های داخلی ايران از قول حميدرضا کاتوزيان، از اعضای کميته حقيقت‌ياب مجلس، اعلام کردند، اين کميته علت مرگ اين کودک را بررسی می‌کند.

کميته حقيقت ياب مجلس شورای اسلامی، به دستور علی لاريجانی و برای بررسی نحوه عملکرد نيروهای امنيتی در ارتباط با اعتراض‌ به نتايج انتخابات در ايران تشکيل شده است.

‌در اين ميان روز شنبه هفدهم مرداد ماه شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی در بخش خبری معروف به ۲۰:۳۰ خود با يادآوری اخبار مربوط به کشته شدن يک نوجوان دوازده سال در بهشت‌زهرا با چند نفر از کسانی که آن‌ها را «اعضای خانواده این نوجوان» معرفی کرده، مصاحبه کرد.

این افراد در اين مصاحبه‌ها گفته‌اند که وی «چهل روز پيش و در روز هفتم تير ماه در تصادفی در ساوه» کشته شده است. گردانندگان بخش خبری ۲۰:۳۰ به دنبال پخش اين گزارش رسانه‌های مخالف را به پخش اخبار دروغ متهم کردند.

در اين ميان سايت خبری «موج سبز آزادی» که اخبار مربوط به اعتراض‌ها به نتايج انتخابات را منتشر می‌کند، همزمان با انتشار خبر مرگ عليرضا «به علت موثق نبودن منابع خبر» آن را منتشر نکرده بود.

از آنجايی که خبر مرگ عليرضا برای نخستين بار در دو وبلاگ شخصی و بدون هيچ منبع قابل اعتمادی منتشر شده بود، اين موضوع ابهام آميز به نظر می‌رسد.

به دنبال پخش گزارش بخش خبری ۲۰:۳۰ برخی وبلاگ‌های متعلق به فعالان «جنبش سبز» در ايران جريان حاکم در کشور را به صحنه سازی برای استفاده از اين خبر به منظور «تکذيب ساير اخبار منتشر شده درباره جناياتشان از رسانه‌های مخالف» متهم می‌کنند.

بر اساس آمارهای رسمی شمار کشته‌ها در اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، دست‌کم سی نفر است.

در حالی که عليرضا بهشتی، نماينده ميرحسين موسوی در هیأت حمايت از آسيب‌‌ديدگان حوادث اخيردر گفت‌وگو با راديوفردا شمار قربانيان را ۶۹ نفر و تعداد افرادی که هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند را طبق اعلام خانواده‌هايشان ۲۴۵ نفر اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG