لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۵

توافق ایران با یک شرکت ترکیه‌ای برای انتقال گاز به اروپا


در حالی که احداث خط لوله انتقال گاز «نابوکو» وارد مراحل جدی خود شده است، انتقال گاز ایران از طریق این خط لوله همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.
در حالی که احداث خط لوله انتقال گاز «نابوکو» وارد مراحل جدی خود شده است، انتقال گاز ایران از طریق این خط لوله همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.
مديرعامل شرکت ملی صادرات گاز ايران از توافق اين کشور با يک شرکت ترکيه‌ای برای انتقال گاز به اروپا خبر داد.

رضا کسايی‌زاده روز شنبه به خبرگزاری نیمه رسمی مهر گفت که با توافق‌های صورت گرفته هم‌اکنون يک شرکت ترکيه ای در حال اخذ مجوز از دولت ترکيه برای انتقال گاز ايران به اروپا است.

وی هيچ اشاره‌ای به نام اين شرکت ترکيه‌ای طرف قرارداد با ايران نکرده است.

در اسفند ماه سال گذشته نيز آقای کسايی‌زاده از امضای تفاهم نامه ميان شرکت ملی صادرات گاز ايران و يک شرکت ترکيه‌ای برای انتقال گاز ايران به اروپا خبر داده بود.

مدير عامل شرکت ملی صادرات گاز ايران، در آن زمان اعلام کرد که «بر اساس این تفاهم نامه طرف ايرانی به شرکت ترکيه‌ای اجازه داده است، با تأسيس يک شرکت جديد مجوزهای لازم را از دولت ترکيه برای انتقال گاز ايران به اروپا تا سقف ۳۵ ميليارد متر مکعب در سال دريافت کند.»

وی در گفت و گو با خبرگزاری مهر، يک بار ديگر بر تمايل ايران به تحويل گاز در مرز ترکيه به خريداران اروپايی تاکيد کرد و از خط لوله‌های «پرشين» و «نابوکو» به عنوان دو اولويت ايران برای صادرات گاز به اروپا نام برد.

خط لوله «پرشين پاپ لاين» در صورت احداث عبور از ترکيه، يونان، دريای آدرياتيک و ايتاليا گاز ايران رابه کشورهای سوئيس، اتريش و آلمان در اروپای مرکزی منتقل می کند. بر اساس اعلام مقام‌های شرکت ملی گاز ايران اين خط لوله می‌تواند، روزانه ۱۱۰ ميليون متر مکعب گاز طبيعی توليد شده در فازهای ۲۰ تا ۲۴ ميدان گازی پارس جنوبی را به اروپا انتقال دهد.

پيشنهاد احداث اين خط لوله از سوی مقام‌های ايرانی ارايه شده است. تاکنون هيچ گزارشی در مورد نحوه احداث اين خط لوله و تامين سرمايه مورد نياز برای احداث آن منتشر نشده است.

از سوی ديگر رضا کسايی‌زاده با اشاره به برخی خبرها در باره انتقال گاز استان کردستان عراق به اروپا از طريق خط لوله «نابوکو»، اظهار داشت، رونق هر چه بيشتر تجارت جهانی گاز در نهايت به نفع کشورهايی است که صاحب ذخاير بيشتری هستند.

وی با تاکيد بر اين که ذخاير عظيم گاز طبيعی ايران قابل مقايسه با گاز کردستان عراق نيست، ابراز اطمينان کرد، هيچ کشوری نمی‌تواند بازار گاز ايران را تهديد کند.
XS
SM
MD
LG